جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت ژنراتور یونیزان برای ترمیم‌ زخم‌های دیابتی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:553
چهارشنبه، ۵ خرداد، ۱۳۹۵ | 09:55

ساخت ژنراتور یونیزان برای ترمیم‌ زخم‌های دیابتی در کشور

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت ژنراتور یونیزان برای ترمیم زخم های دیابتی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سارا فتح الله، مجری طرح گفت: ضایعات پوستی مانند زخم به عنوان یکی از بزرگترین معضلات پیش روی بشر سالیان زیادی ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است و  تعداد زیادی از مقالات در حوزه پزشکی به تشخیص و درمان انواع زخم ها و ضایعات پوستی اختصاص می یابد.

وی افزود: با توجه به معایب درمان های فعلی نظیر صدمه بافت های سالم، طولانی بودن دوره درمان زخم که منجر به بالا رفتن هزینه ها و عفونت های شدید و حتی مرگ می شود بر آن شدیم که سیستمی با نام ژنراتور یونیزان را طراحی کنیم تا بتواند مشکلات و معایب درمان های فعلی را کاهش داده و دقت و شرایطی را فراهم آورد که هرگز در درمان و جراحی لیزری یا روش های دیگر به دست نمی آید.

فتح الله با بیان اینکه استفاده از این سیستم بدون ایجاد التهاب بوده و قابل استفاده برای درمان سطوح نامنظم نیز است، اظهار داشت: این دستگاه شامل سه بخش منبع تغذیه، سیستم گازی و دستگاه ژنراتور پلاسما است.

وی افزود: در پلاسما به طور عمومی وجود سه عامل مهم که ایجاد رادیکال های آزاد و یون های واکنش پذیر، تابش امواج ماورای بنفش و برخورد ذرات پرانرژی به سطح است باعث خاصیت آنتی باکتریال و ضدعفونی کنندگی و ترمیم زخم می‌شود.

این پژوهشگر گفت: اين پلاسما در فضاي باز توليد مي‌شود و مي‌تواند بطور مستقيم به ماده مورد نظر تابش شود و هيچ گونه محدوديتی در اندازه و ابعاد ماده مورد تابش وجود ندارد به همین دلیل می توان از آن در پزشکی در درمان های مستقيم از جمله درمان های پوستی شامل ترميم بافت ها و زخم ها و درمان بيماري هاي پوستي، درمان تومورها، چشم پزشکي، زيست شناسي و نیز برای ايجاد برش بدون خونريزي با دقت بالا بر روي پوست استفاده کرد.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها