جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نرم‌افزار محاسبه و تحلیل داده‌های علم‌سنجی در دانشگاه یزد طراحی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5528
دوشنبه، ۲۵ مرداد، ۱۳۹۵ | 09:04

نرم‌افزار محاسبه و تحلیل داده‌های علم‌سنجی در دانشگاه یزد طراحی شد

با هدف آماده‌سازی داده‌ها و ایجاد ماتریس‌های هم‌ رخدادی در تحلیل‌های علم‌سنجی، نرم‌افزار راور پریمَپ در بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه یزد طراحی و برنامه‌نویسی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمد توکلی‌زاده، طراح و برنامه‌نویس این نرم افزار، در تشریح عملکرد آن گفت: نرم‌افزار راور پریمپ به محقق حوزه علم‌سنجی کمک می‌کند، علاوه بر استخراج و یک دست‌سازی اطلاعات توصیفی و تحلیلی علمی و فنی، بینش بهتری نسبت به داده‌های موجود پیدا کند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد افزود: تامین ماتریس‌های هم‌آیندی نویسندگان، موضوعات و سازمان‌ها به عنوان خوراک ورودی سایر نرم‌افزارهای علم سنجی و ترسیم نقشه علم است که این نرم افزار می تواند در زمان کوتاه، ماتریس های بزرگ مربوط را محاسبه و ایجاد کند. یکی دیگر از ویژگی های آن، ممکن ساختن مطالعات سنجشی روی تولیدات علمی فارسی است.

دکتر توکلی‌زاده با اشاره به نقش موثر این نرم‌افزار در بهبود و سرعت‌بخشی به تحلیل‌های سنجشی علم و فناوری خاطرنشان کرد: از آنجا که ساختار ذخیره‌سازی داده‌های علمی و فنی، با هدف بازیابی و اشاعه اطلاعات است، محققان حوزه سنجش علم را برای استفاده از این اطلاعات با مشکل مواجه می سازد که با بهره گیری از توانمندی‌های نرم‌افزار یادشده می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

رییس دانشگاه یزد، معاون تحقیقات وزیر نیرو شد

پانزدهمین کنفرانس بین‎المللی مهندسی صنایع برگزار می شود

استاد ایرانی، عضو فرهنگستان بین المللی علوم اوراسیا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها