جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت «ابزار حرفه‌ای ترسیم پیوسته کادر و پاسپارتو» توسط محققان دانشگاه یزد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5492
یکشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۳۹۵ | 11:08

ساخت «ابزار حرفه‌ای ترسیم پیوسته کادر و پاسپارتو» توسط محققان دانشگاه یزد

محققان دانشگاه یزد موفق به ساخت “ابزارحرفه‌ای ترسیم پیوسته کادر و پاسپارتو” شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران این ابزار،‌ توسط صفیه حاتمی عضو هیئت علمی گروه نقاشی و گرافیک دانشکده هنر و معماری و دکتر شهرام آقایی عضو هیئت علمی گروه کنترل دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد ساخته و ثبت اختراع شده است.

حاتمی در توضیح اهمیت این اختراع گفت: دو عنصر مهم در ترسیمات فنی و خلق آثار هنری دو بعدی کادر و پاسپارتو است که ترسیم این عناصر با استفاده از خط‌کش‌های معمولی، علاوه بر مشکل و زمان بر بودن ترسیم اغلب از دقت کافی برخوردار نبوده و با مشکلات احتمالی دیگری مواجه است.

وی افزود: از جمله مشکلاتی که در ترسیم این خطوط با خط کش وجود دارد قائم نبودن اضلاع ترسیمی نسبت به یکدیگر، بیرون زدگی خطوط در محل زوایا، عدم یکنواختی خطوط ترسیمی، نبود مرکزیت در کادر ترسیمی نسبت به سطح مورد نظر، یکنواخت نبودن زوایا و پهنای پاسپارتو و… است که این مشکلات اغلب به دلیل کاهش دقت کار در اثر جابجایی چندین باره خط‌‌کش و یا ابزار ترسیم ایجاد می‌‌شود.

این مخترع گفت: ارائه طرحی برای مرتفع کردن مشکلات و این نقاط ضعف قطعا به افزایش کیفیت و جذابیت آثار هنری و طرح‌های فنی می‌انجامد.

وی گفت: اختراع حاضر با عنوان “ابزار حرفه‌ای برای ترسیم پیوسته کادر و پاسپارتو” در حقیقت خط کشی حرفه‌ای است که برای رفع ایرادات ذکر شده به کار می‌رود و می‌توان از آن در ترسیمات مختلف که از سطوح پایینی چون هنرستان تا مقاطع دانشگاهی ادامه دارند، استفاده کرد.

وی در خصوص قابلیت‌های این دستگاه توضیح داد: به طور خلاصه قابلیت‌ها، مزایا و نوآوری‌های این اختراع، اتصال بسیار ساده اجزای اختراع و جابجایی سریع و راحت آن‌ها و ترسیم کادر در دامنه وسیعی از اندازه‌ها، از مربع یک در یک سانتی‌متر تا اندازه‌های بزرگ‌تر، همچنین دقت، سرعت و راحتی ترسیم کادر و پاسپارتو به دلیل به حداقل رسیدن دفعات جابجایی خط کش و ابزار ترسیم(ترسیم کادر با یک حرکت قلم) است.

حاتمی افزود: جلوگیری از بیرون زدگی خطوط در زوایای کادر و ایجاد زاوایای کاملا قائمه کادر و پاسپارتو به دلیل نوع اتصال اجزا همچنین قابلیت تنظیم فاصله کادر از لبه‌های کاغذ و ترسیم خطوط موازی و عمود بر هم برای اهداف مختلف از دیگر قابلیت‌های مهم این دستگاه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد اظهار کرد: این دستگاه که امروز جزو اختراعات در ایران به ثبت رسیده است دارای قابلیت‌های دیگری نیز همچون یافتن مرکز هر پاره خط و کادر به دلیل قرار گیری عدد صفر در مرکز و جلوگیری از پخش شدن جوهر راپید بین کاغذ و ابزار به دلیل زاویه خاص لبه‌های داخلی، ترسیم پاسپارتو در دو نوع پنجره‌ای و فارسی بر و جدا شدن اجزای اختراع و سادگی فرایند تولید با قیمت تمام شده پایین همچنین قابلیت توزیع در دامنه جغرافیایی گسترده است.

وی گفت: بسته‌بندی کوچک و سبک آن و راحتی حمل و استفاده در هر مکان می‌تواند برای کاربران حایز اهمیت باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

رییس دانشگاه یزد، معاون تحقیقات وزیر نیرو شد

پانزدهمین کنفرانس بین‎المللی مهندسی صنایع برگزار می شود

استاد ایرانی، عضو فرهنگستان بین المللی علوم اوراسیا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها