پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نخستین «مرکز اطلاعات ابری» کشور راه‌اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5485
یکشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۳۹۵ | 10:35

نخستین «مرکز اطلاعات ابری» کشور راه‌اندازی شد

نخستین مرکز اطلاعات ابری کشور متعلق به بخش خصوصی، با ظرفیت ۲۰ هزار سرور مجازی و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومان امروز توسط محمود واعظی وزیر ارتباطات راه‌اندازی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران با بهره برداری دیتاسنتر افرانت، امکان ذخیره‌سازی ۶ پتابایت اطلاعات در فضایی به وسعت ۱۵۰۰ متر مربع که شامل سالنهای سرور و تجهیزات زیرساخت آی تی با ظرفیت هزار سرور ابری می شود، فراهم شد. زیرساخت برق دیتاسنتر به ظرفیت ۲ مگاوات از دو مسیر مجزای ۲۰ کیلوولت و از طریق دو دستگاه ترانسفروماتور تامین می‌شود.

بنا بر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از ایجاد مراکز داده (دیتاسنتر) به عنوان یکی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات، از جمله برنامه های مدنظر  است تا علاوه بر ارتقای میزبانی خدمات اینترنتی مورد علاقه کاربران ایرانی در دیتاسنترهای داخلی، ارتقاء امنیت و حریم شخصی کاربران، افزایش سرعت و کیفیت دسترسی و کاهش هزینه‌های تمام شده خدمات ارتباطی در کشور محقق شود.

در راه اندازی این دیتاسنتر، میزان حمایتهای دولت معادل ۱۶ میلیارد تومان بوده که از این رقم، حدود ۶۰ درصد از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و ۴۰ درصد توسط وزارت ارتباطات و صندوق حمایت الکترونیک صورت گرفته است.

همچنین مقرر شد تعداد ۱۰۰ سرور ابری به صورت رایگان برای مدت یک سال به کارآفرینان معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات واگذار شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها