- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

زنان ایرانی تا رتبه ۸۸ جهان قد کشیدند/کشورهای چاق از قد دنیا جا ماندند!

نخستین و بزرگترین مطالعه انجام شده درباره قد انسان طی ۱۰۰ سال در ۲۰۰ کشور جهان نشان می‌دهد روند افزایشی قد مردان ایرانی از تمام مردان جهان سریع‌تر بوده است؛ به طوری که قد مردان ایرانی در طول یک قرن، ۱۶٫۵ سانتيمتر افزايش یافته و با ۱۱۴ پله صعود، به رتبه ۶۷ جهان رسیده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران اين پژوهش توسط تیمی از دانشمندان بین‌المللی و با مشارکت ۲۰ پژوهشگر ایرانی در امپريال کالج لندن به سرپرستی دکتر مجيد عزتي، دانشمند ایرانی، با استفاده از داده هاي موجود در کشورها صورت گرفته و در آن، قد مردان و زنان بالغ بين سال هاي ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۴ برآورد شده است.

دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس پژوهشکده بيماري هاي گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکي تهران که از جمله دانشمندان ایرانی همکار در اين پژوهش بوده است در گفت‌و‌گویی با خبرنگار «دیده‌بان علم ایران» يافته‌های این پژوهش مهم جهانی را که در مجله اي-لايف (e-Life) به چاپ رسيده، تشریح کرد.

افزایش قد مردان ایرانی سریع‌تر از تمام جهان

دکتر ملک‌زاده، پژوهش جهانی برآورد افزایش قد انسان در ۲۰۰ کشور را پژوهشی بسیار منحصر به فرد دانست که براي اولين بار در سطح جهان صورت گرفته و تصوير واضح و شفافي از سطح سلامت در کشورها و روند آن طي یک قرن ارائه مي‌دهد.

وی با بیان این که نتایج این پژوهش جهانی نشان می‌دهد قد مردان و زنان طي قرن گذشته در اکثر کشورها روند افزايشي داشته است گفت: مهمتر آن که، روند افزايش قد در مردان ايراني از تمامي کشورها سريع‌تر بوده است. در مردان ايراني، ميانگين قد از ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۴ از ۱۵۷/۱ سانتيمتر به ۱۷۳/۶ رسيده و رتبه قد مردان ايراني از ۱۸۱ به ۶۷  صعود کرده است.

زنان ایرانی تا رتبه ۸۸ جهان قد کشیدند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: در سال ۱۹۱۴ ميانگين قد  زنان ایرانی ۱۴۸٫۵ سانتيمتر بوده که در سال ۲۰۱۴ به ۱۵۹٫۷ سانتيمتر رسيده و رتبه قد زنان در ايران از ۱۵۹ به ۸۸ جهان صعود کرده است.

ادامه روند افزایش قد مردان ایرانی

نکته مهم مورد اشاره دکتر ملک‌زاده در این گفت‌و‌گو، ادامه روند افزايش قد در ايران است. وی قد انسان را به شدت تحت تأثير عوامل تغذيه‌اي و محيطي دانست و گفت: البته عوامل ژنتيکي هم نقش مهمي بر عهده دارند؛ اما کودکان و نوجواناني که تغذيه بهتري دارند و در محيط هاي بهتري زندگي مي‌کنند عموما قد بلندتري دارند و قد انسان حتي ممکن است به سلامت مادر و تغذيه در دوران بارداري بستگي داشته باشد.

تاثیر گسترش نظام سلامت در ایران بر افزایش قد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: يافته ها در ايران حاکي از آن است که روند افزايش سطح سلامت که با روند افزايش قد در کشور ما همراه بوده طي سال هاي گذشته سرعت بیشتری از سایر کشورها داشته و کماکان هم رو به افزايش است. گسترش نظام سلامت و شبکه بهداشت در ايران به ويژه در چهار دهه گذشته، تاثير چشمگيري بر وقوع گذار اپيدميولوژيک در ايران داشته که با افزايش اميد به زندگي و افزايش سطح سلامت در کشور نمود پيدا کرده  و اميد است با تدوين و راه‌اندازي سياست هاي موثر در سطح ملي و فروملي بتوانيم اهداف نظام سلامت براي کاهش چشمگيرتر مرگ هاي زودرس و افزايش اميد به زندگي در کشورمان را تحقق بخشيم.

مردان هلندی و زنان لتونی،‌ بلندترین انسان‌های روی زمین

دکتر ملک‌زاده در ادامه به نتایج این مطالعه در سایر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: اين مطالعه نشان مي دهد که مردان هلندي و زنان کشور لتوني بلند قدترين انسان هاي روي زمين هستند. مردان هلندي با ميانگين  قد ۱۸۲/۵ سانتيمتر و زنان لتونی، با ميانگين قد ۱۷۰ سانتيمتر بلندقدترين در جهان هستند.

بیشترین افزایش قد زنان طی ۱۰۰ سال گذشته ، در کره جنوبی

وی با بیان این که طي ۱۰۰ سال گذشته، قد زنان کشور کره جنوبي نیز بيشترين افزايش را در ميان کشورهاي جهان داشته است، افزود: قد زنان کره جنوبي به ميزان ۲۰/۲ سانتيمتر افزايش پيدا کرده است. طي قرن گذشته، قد مردان و زنان در انگلستان نیز حدود ۱۱ سانتيمتر افزايش پيدا کرده است. در مقايسه، قد مردان و زنان در ايالات متحده به ترتيب ۶ و ۵ سانتيمتر افزايش يافته در حالي که افزايش قد در مردان و زنان چيني به ترتيب ۱۱ و ۱۰ سانتيمتر است.

۱۰ کشور اروپایی،‌ جزو بلندترین‌های دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین گفت: اين پژوهش نشان داده است که در سال ۱۹۱۴ مردان امريکايي رتبه سوم و زنان امريکايي رتبه چهارم را از لحاظ قد در روي زمين در اختيار داشتند، ولي در سال ۲۰۱۴، مرداان در ايالات متحده به رتبه ۳۷ و زنان در ايالات متحده به رتبه ۴۲ نزول پيدا کرده اند. به طور کلي در سال ۲۰۱۴، ۱۰ کشوري که بلندقدترين مردان و زنان را در خود جاي داده اند اکثرا کشورهاي اروپايي هستند و هيچ کشور انگليسي زباني در ۱۰ رده اول قرار ندارد. رتبه زنان در انگلستان از ۵۷ به ۳۸ رسيده در حالي که رتبه مردان از رده ۳۶ به ۳۱ افزايش پيدا کرده است.

بلندترین کشورهای جهان

وی در ادامه به تشریح سایر نتایج پژوهش فوق پرداخت و گفت: هلند، بلژيک، استوني، و لتوني چهار کشوري هستند که بلندقدترين مردان را در خود جاي داده اند و بلندقدترین زنان نیز به ترتیب در لتوني، هلند، استوني، و جمهوري چک هستند.

کوتاه‌ترین کشورهای جهان

به گفته دکتر ملک‌زاده، نتایج پژوهش حاضر همچنین حاکیست که در سال ۲۰۱۴، مردان در تيمور شرقي با ميانگين قد ۱۶۹ سانتيمتر کوتاه ترين مردان در جهان و زنان در گواتمالا با ميانگين قد ۱۴۹ سانتيمتر کوتاه ترين زنان در ۲۰۱۴ بودند.

تقاوت قد در بلندترین و کوتاهترین کشورها

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران،‌ تفاوت قد بين بلندترين و کوتاه ترين جوامع در سال ۲۰۱۴ را بر اساس این پژوهش،‌ براي مردان حدود ۲۳ سانتيمتر و براي زنان حدود ۲۰ سانتيمتر اعلام کرد و افزود: تفاوت بين قد مردان و زنان طي سده گذشته تغيير چشمگيري نداشته است. تفاوت قد مردان و زنان در سال ۱۹۱۴ حدود ۱۱ سانتيمتر و در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲ سانتيمتر بوده است.

دانشمند ایرانی جاضر در پژوهش بین‌المللی بررسی افزایش قد در نقاط مختلف دنیا،  گفت: در سال ۲۰۱۴، مردان در استراليا تنها مردان غيراروپايي بودند که در فهرست ۲۵ کشور بلند قد جهان قرار داشتند.

بلندترین کشور آسیای شرقی

دکتر ملک‌زاده همچنین گفت: در آسياي شرقي، مردان و زنان در کره جنوبي و چين اکنون از همتايان خود در ژاپن بلند قدتر هستند. روند افزايش قد در کشورهاي آسياي جنوبي نظير بنگلادش و هندوستان متوقف شده است و به طور متوسط در فاصله اي بين ۵ تا ۱۰ سانتيمتر کمتر از کشورهاي آسياي شرقي نظير ژاپن و کره جنوبي باقي مانده است.

مردان و زنان کوتاهترین کشور در ۱۹۱۴ ، اندازه پسر ۱۲ ساله و دختر ۱۰ ساله

وی افزود: در سال ۱۹۱۴، مردان در لائوس با ميانگين قد ۱۵۳ سانتيمتر کوتاهترين مردان در جهان بودند. اين ميزان قد معادل قد يک پسر ۱۲ ساله در زمان حال است که به خوبي تغذيه شده باشد. در ۱۹۱۴، کوتاه ترين زنان در گواتمالا بودند، با ميانگين قد ۱۴۰ سانتيمتر که معادل قد يک دختر ۱۰ ساله در زمان حال است که به خوبي تغذيه شده باشد.

توقف افزایش قد در کشور پردرآمد آمریکا طی ۴ دهه گذشته

به گفته وی،‌ پژوهشگران در این تحقیق دریافته‌اند که علي رغم افزايش اوليه قد در ابتداي سده مورد مطالعه، طي ۳ تا ۴ دهه گذشته روند افزايش قد در بعضي از کشورها متوقف شده است. ايالات متحده امريکا از اولين کشورهاي پردرآمد است که روند افزايش قد در آن متوقف شد و روند مشابهي نيز در کشورهاي انگلستان، فنلاند، و ژاپن مشاهده شده است. بر خلاف اين، در اسپانيا، ايتاليا، و بسياري از کشورها در امريکاي لاتين و شرق آسيا، روند افزايشي قد همچنان ادامه دارد. علاوه بر اين، در بعضي از کشورها به ويژه در  جنوب  صحراي افريقا و در خاورميانه و شمال افريقا، ميانگين قد در ۳ يا ۴ دهه گذشته کاهش پيدا کرده است.

قدبلندها بیشتر عمر می‌کنند/ خطر برخی سرطان‌ها برای قدبلندها

دکتر ملک‌زاده با تاکید بر این که قد در طول زندگي بر سلامت و حتي بر ميزان تحصيلات و وضعيت اقتصادي اجتماعي افراد تاثير دارد گفت: برخي پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادي که قد بلندتري دارند غالبا بيشتر عمر مي‌کنند، تحصيلات بالاتر و حتي درآمد بيشتري دارند. با اين حال، قد بلند با برخي مخاطرات همراه است. تعدادي ازپژوهش ها ارتباط قد را با افزايش خطر بعضي از سرطان ها از جمله سرطان تخمدان و پروستات نشان داده اند.

لزوم بهبود فوری تغذیه کودکان و نوجوانان در جهان

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر مجيد عزتي، دانشمند ایرانی دانشکده بهداشت امپريال کالج لندن و سرپرست تیم تحقیقاتی بررسی روند افزایش قد در سطح جهان درباره نتایج این تحقیق می‌گوید: اين مطالعه سلامت مردم جهان در قرن گذشته را به تصوير مي‌کشد و نشان مي‌دهد که ممکن است در بعضي از کشورها قد در حال کاهش و در بعضي ديگر رو به افزايش باشد. اين يافته تاييدي بر اين واقعيت است که بايد وضعيت تغذيه و محيط کودکان و نوجوانان در سطح جهان را به فوريت بهبود بخشيم و اطمينان حاصل کنيم که کودکان در جهان به بهترين صورت سالهاي آغازين زندگي خود را سپري کنند.

کشورهای انگلیسی‌زبان در افزایش قد عقب افتادند

وی اضافه کرد: «يافته هاي مطالعه ما نشان داد که کشورهاي انگليسي زبان به ويژه ايالات متحده، از ساير کشورهاي پردرآمد در اروپا و آسيا و اقيانوسيه عقب افتاده‌اند. با در نظر گرفتن روند نامناسب چاقي در اين کشورها، سياست هاي موثرتري براي اصلاح تغذيه در طول زندگي مورد نياز است.»

فاصله بين بلندترين و کوتاه ترين کشورهاي دنيا همچنان بسيار زياد است

«ماري دو سيلوا»، رييس بخش جمعيت، محيط، و سلامت در ولکام تراست  (Wellcome Trust) که بر روي اين پروژه سرمايه گذاري کرده است نیز در اين زمینه گفت: « اين يک آناليز منحصر به فرد است که از ادغام داده هايي که طي صد سال از اقصي نقاط جهان جمع آوري شده به دست آمده است. برجسته‌ترين يافته در اين مطالعه اين است که با وجود افزايش چشمگير قد در بعضي از کشورها، هنوز فاصله بين بلندترين و کوتاه ترين کشورهاي دنيا بسيار زياد است. درک علل اين فاصله به پژوهش هاي بيشتري نياز دارد تا بتوانيم راه هاي کاهش اين نابرابري در سلامت که هنوز در سطح دنيا وجود دارد را دريابيم.»

 

به گزارش دیده‌بان علم ایران گروه پژوهشگران این تحقیق جهانی مهم که از حدود ۸۰۰ دانشمند تشکيل شده و از همکاري سازمان بهداشت جهاني بهره‌مند شده است، از داده هاي منابع بسيار گسترده و متنوعي استفاده کرده است، از جمله داده هاي ثبت شده در ارتش‌ها و نيروهاي نظامي، نظرسنجي ها بر روي سلامت و تغذيه جوامع، و مطالعات اپيدميولوژيک. این داده‌ها مربوط به افراد ۱۸ سال به بالا در سال ۱۹۱۴ (متولد ۱۸۹۶) تا ۲۰۱۴ (متولد ۱۹۹۶) بوده است.

انتهای پیام