جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

چهره ماندگار علوم کشاورزی و منابع طبیعی کشور درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5332
چهارشنبه، ۲۰ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:30

چهره ماندگار علوم کشاورزی و منابع طبیعی کشور درگذشت

دکتر محمدحسین جزیره ای، چهره ماندگار علوم کشاورزی و منابع طبیعی کشور و همکار مدعو گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، به مناسبت درگذشت استاد جزیره ای، مجلس ترحیمی روز چهارشنبه ۲۰ مرداد  از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهر غرب برگزار می شود.

دکتر محمدحسین جزیره ای در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی در بندرانزلی به دنیا آمد. تا پایان دوران دبیرستان در زادگاهش به تحصیل مشغول بود. در سال ۱۳۲۳ از دانشکده کشاورزی کرج و در سال ۱۳۳۶ از انستیتو آگرونومیک ژامبلو بلژیک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به اخذ مدرک نائل شد و در سال ۱۳۴۳ از همان انستیتو به دریافت درجۀ دکتری جنگل دست یافت.

دکتر جزیره ای پس‌ از بازگشت‌ به‌ ایران‌ و طی سالیان متمادی در دانشکده های منابع طبیعی دانشگاه های ‌تهران، تربیت مدرس، گرگان و یزد به‌ عنوان‌ استاد مشغول‌ به‌ خدمت‌ بود و در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار علمی کشور معرفی شد. این استاد برجسته دانشگاه، تحقیقات و تالیفات بسیاری داشت که کتاب “جنگل کاری در خشکبوم”، در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. وی همچنین برای تالیف کتاب “جنگل‌شناسی زاگرس” برنده جایزه کتاب سال دوره بیست و دوم شد.

مرحوم دکتر جزیره ای از سال ۱۳۲۳ هجری شمسی در مشاغل مختلف اجرایی، پژوهشی و آموزشی دیگری نیز خدمت کرد که از آن جمله می توان به معاون وزارت منابع طبیعی، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور، مشاور سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، استاد مشاور در مورد پایان نامه های تحصیلی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری جنگلداری و همکاری با فرهنگستان علوم  جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

دیده بان علم ایران نیز فقدان این استاد پیش‌کسوت را به خانواده و دوستداران مرحوم و جامعه کشاورزی و منابع طبیعی کشور تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی منتخب فرهنگستان علوم تجلیل شدند

دکتر ثبوتی به ریاست گروه علوم پایه فرهنگستان علوم منصوب شد

پذیرش هشت عضو پیوسته جدید در فرهنگستان علوم

دکتر توسلی، استاد پیشکسوت مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها