جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کشف حمام قاجاری در خاک برداری دانشگاه یزد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5273
سه شنبه، ۱۹ مرداد، ۱۳۹۵ | 15:01

کشف حمام قاجاری در خاک برداری دانشگاه یزد!

حمامی با قدمت حدود دویست سال در زیرزمین خانه قاجاری شمسایی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد پیدا شده و از آنجا که در خانه‌های قاجاری به ندرت حمام ساخته می‌شد این مورد در نوع خود کم نظیر است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محسن عباسی هرفته گفت: در جریان عملیات مرمت خانه شمسایی که از جمله ابنیه متعلق به دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در محله گلچینان است، یافته های جالبی در حین خاکبرداری حاصل شد که از مهمترین آن‌ها، حمامی با قدمت حدود دویست سال در زیرزمین این خانه است حال آنکه در کمتر خانه‌ای در این دوره، حمام با همه اجزای آن در خانه‌ها قابل مشاهده است.

وی گفت: حمام مذکور در جبهه شمالی خانه و در ارتفاع حدود ۵ متری زیرزمین با مساحتی در حدود ۳۰ متر مربع واقع شده است. نکته جالب اینکه حمام مذکور در این سطح محدود، همه عناصر اصلی حمام‌های سنتی شامل دالان، سربینه، گرمخانه، خزینه، تون یا گلخن، گربه رو، جامخانه (نورگیر) و … را دارا است.

عباسی گفت: حمام ظرفیت استفاده محدود و در حد سه، چهار نفر به صورت همزمان و مقیاسی در حد یک خانوار را دارا بوده است.

وی گفت: این حمام که مدت‌ها در زیر خاک مدفون بوده، خوشبختانه وضعیت سازه‌ای مناسبی دارد و با حداقل مداخله در حال مرمت و حفاظت است.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد عنوان کرد: در حین مرمت سعی شده تا تمهیدات لازم برای حضور دانشجویان و دیدن لایه‌های پنهان این حمام در نظر گرفته شود چراکه هدف از استقرار دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی، آموختن دانشجویان از معماری غنی گذشته این سرزمین بوده و هست.

عباسی هرفته گفت: اخیراً عملیات مرمت این خانه که متاسفانه به علت متروکه ماندن وضعیت نامناسبی پیدا کرده بود با استفاده از اعتبارات عمرانی دانشگاه یزد و زیر نظر دفتر فنی دانشکده هنر و معماری آغاز شده است.

مسئول دفتر فنی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: هم اکنون این خانه با اعتباری در حدود سه ميليارد ریال در حال مرمت است و پیش‌بینی می‌شود در مهر ماه به مجموعه ابنیه مورد بهره‌برداری دانشکده هنر و معماری اضافه شود.

به گفته وی خانه شمسایی از جمله ابنیه متعلق به دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در محله گلچینان است که از سوی خانواده شمسایی به دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اهدا شده این خانه که از خانه های قاجاری یزد به شمار می‌رود در دوره پهلوی دستخوش دخل و تصرفات قابل توجه بوده به نحوی که در حال حاضر سیمایی پهلوی دارد ولی شواهد تاریخی و شواهد کالبدی به دست آمده در حین مرمت حکایت از قدمت قاجاری این بنا دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

رییس دانشگاه یزد، معاون تحقیقات وزیر نیرو شد

پانزدهمین کنفرانس بین‎المللی مهندسی صنایع برگزار می شود

استاد ایرانی، عضو فرهنگستان بین المللی علوم اوراسیا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها