- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دردسر «داعش» برای یک موسسه ایران شناسی!

انجمن بین‌المللی ایران شناسی از مشهورترین موسسات مطالعات ایرانی، به دلیل مشابهت مخفف نام انگلیسی آن (ISIS) با مخفف نام انگلیسی گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به “انجمن ایران پژوهی” تغییر نام داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مشابهت مخفف عنوان انگلیسی انجمن با داعش مشکلاتی در تماس میان دانشگاه‌ها برای برگزاری کنفرانس‌ها به وجود آورده بود و دریافت حق عضویت اعضا را هم دشوار کرده بود.

در جریان کنفرانس اخیر انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی که هفته گذشته در وین پایتخت اتریش برگزار شد، با توافق و رای اعضا، نام انگلیسی آن از International Society of Iranian Studies به Association for Iranian Studies و عنوان فارسی آن هم به “انجمن ایران پژوهی” تغییر کرد.

دست اندرکاران این انجمن پیشتر گفته بودند که به دلیل مشابهت مخفف نام انگلیسی آن با داعش که تحت تحریم سازمان ملل متحد قرار دارد، نقل و انتقالات بانکی آن با مانع رو به رو و برخی از فعالیت‌های آن با مشکل مواجه شده است.

به گفته مدیران انجمن در زمان ظهور داعش، تصور می‌شد که این مشکل طولانی مدت نخواهد بود و ضرورتی برای تغییر نام انجمن وجود ندارد اما با ادامه حیات این گروه و تداوم مشکلات برای انجمن، تصمیم به تغییر نام گرفته شد.

انجمن ایران پژوهی در سال ۱۹۶۷ به عنوان تشکل حرفه‌ای دانشگاهیان و پژوهشگرانی که در سراسر جهان به مطالعه درباره تاریخ و فرهنگ ایران مشغول هستند تشکیل شده است.

انتهای پیام