سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

رفع مشکل زيست محيطي پساب كشتارگاه ها با فناوري اولترافيلتراسيون

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5231
سه شنبه، ۱۹ مرداد، ۱۳۹۵ | 10:21

رفع مشکل زيست محيطي پساب كشتارگاه ها با فناوري اولترافيلتراسيون

محققان یک شرکت فناوری در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق به ساخت و نصب يك واحد تصفيه غشايي اولترا فيلتراسيون براي رفع معضل ايجاد آلودگي‌هاي زياد پساب كشتارگاه‌ها شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دكتر مهدي كشميري، رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان گفت: پساب كشتارگاه‌ها به علت حضور مواد آلوده‌كننده بسياري نظير خون، چربي‌ها و احشام داخلي دام‌هاي سبك و سنگين داراي بار آلودگي بسيار زيادي است كه با روش‌هاي متداول تصفيه پساب نمي‌توان ميزان آلودگي آن‌ را به حد مجاز و استاندارد جهت رهاسازي در طبيعت و يا كشاورزي رساند.

وي افزود: براي تصفيه كامل و تكميلي اين پساب جهت رسيدن به ميزان آلودگي كم و قابل رهاسازي در طبيعت بايد از روش‌هاي تكميلي بهره برد.

كشميري ادامه داد: امروزه فناوري پيشرفته غشايي اولترا فيلتراسيون، كارا ترين روش تصفيه تكميلي پساب است كه با بهره‌مندي از اين فناوري مي‌توان ميزان بار آلودگي پساب‌ها را به مقداري كاهش داد كه بدون هيچ نگراني بتوان آن را جهت كاربردهاي كشاورزي ويا حتي استفاده مجدد و بازگرداني آن در صنعت استفاده كرد.

رييس شرکت سازنده این محصول نیز در خصوص اين فناوري گفت: در سال‌هاي اخير موفق شدیم فناوري پيشرفته غشايي اولترا فيلتراسيون را با ساخت غشا و مدول‌هاي غشايي الياف توخالي اولترا فيلتراسيون تجاري‌سازي كنیم.

دكتر مرتضي صادقي افزود: بهره‌برداري از اين واحد پيشرفته در كشتارگاه نقش جهان خميني شهر اصفهان و كاركرد بسيار مناسب وكارا و بدون وقفه و پيوسته اين واحد در ماه‌هاي متوالي گذشته، بيان‌گر توانايي فناوري بومي توليد شده توسط شركت پارس آدين براي كاربرد هاي مهم تصفيه آب و پساب است.

وي اضافه كرد: نظر به اينكه كشور، هم اكنون با معضل شديد خشكسالي و كم آبي مواجه است، بنا بر نظر تمامي صاحبنظران اين عرصه در كنار مديريت صحيح مصرف آب و بهره‌برداري از منابع آبي كشور، بازيافت و بازگرداني پساب‌ها براي مصارف مختلف نظير كشاورزي و صنعت مي‌تواند كشور را در حل اين معضل ياري نموده و امكان عبور از اين مشكل را براي كشورمان فراهم نمايد.

صادقي بيان كرد: با توجه به توانايي فناوري پيشرفته غشايي اولترا فيلتراسيون در تصفيه تكميلي پساب‌ها و اينكه اين فناوري قسمت جدانشدني فرآيند بازگرداني آب از پساب‌هاي صنعتي و شهري براي استفاده مجدد است با توسعه و بومي‌سازي اين فناوري توسط شركت دانش‌بنيان پارسيان پيشرو صنعت پليمر، كشور قادر خواهد بود بر معضل كم‌آبي فائق آيد و به دنبال آن محيط زيست سالم و آب مورد نياز براي توسعه كشور هموار و فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها