جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

اردبیل می‌تواند قطب توریسم‌درمانی در حوزه سلول‌های بنیادی شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5216
سه شنبه، ۱۹ مرداد، ۱۳۹۵ | 09:37

دبیر ستاد فناوری های سلول های بنیادی گفت: استان اردبیل با توجه به ظرفیت های موجود می تواند به قطب توریسم درمانی در حوزه سلول های بنیادی تبدیل شود.

به گزارش دیده بان علم ایران ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی به منظور دستیابی به بازارهای جهانی این حوزه اقدام به برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت از جمله راه اندازی شورای توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در استان ها داشته است که استان اردبیل نیز ۱۵ استانی است که این شورا در آن راه اندازی می‌شود. در آینده این استان با توجه به ظرفیت های موجود در آن می تواند به عنوان قطب توریسم درمانی کشور در حوزه سلول های بنیادی تبدیل شود.

فاصله صنعت و دانشگاه مشکل اساسی پیش روست

حمیدیه در این نشست ضمن تشریح برنامه و  سیاست های کلان کشور برای علم و فناوری یکی از مشکلات اصلی کشور را فاصله دانشگاه ها از صنعت دانست و افزود: تبدیل علم تولید شده به ثروت در کشور ضروری است  و  باید برای علومی در کشور بیشترین سرمایه گذاری صورت گیرد که بازار آن از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد که از جمله این علوم سلول های بنیادی است.

وی در ادامه اظهار داشت: ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در این راستا جهت دستیابی به بازارهای جهانی این حوزه اقدام به برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت از جمله راه اندازی شورای توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در استان ها داشته است.

 

هدف گذاری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی مبتنی بر نیاز جامعه است

در ادامه امیر خانی دبیر شورای راهبری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی به ارایه ساختار ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی پرداخت و گفت: در قالب شورای سلول های بنیادی و با شناسایی ظرفیت های موجود در هر استان می توان ماموریت هایی جهت دستیابی به پیشرفت های بهینه در این حوزه برای استان ها تعیین کرد.

وی در ادامه افزود: هدف گذاری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی مبتنی بر نیاز جامعه است و برنامه ریزی در این حوزه بر اساس مهندسی معکوس صورت می گیرد.

امیرخانی با تأکید بر برنامه ریزی منسجم و یکپارچه توسط شورای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیاد افزود: هدف اصلی این حوزه باید تجازی سازی دانش تولید شده باشد تا بتوانیم دانش تولید شده را به خدمات بالینی تبدیل کنیم.

فرهاد پورفرضی رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  هم با اشاره به این موضوع که  امروزه با گذر از اپیدمیولوژی، افزایش سطح بهداشت در جامعه، و تغییر در شیوه زندگی علل مرگ و میر، بیماری های غیر واگیر است گفت: در استان اردبیل نیز بعد از بیماری های قلبی و عروقی سرطان به عنوان دومین علل مرگ و میر معرفی شده است این عوامل منجر به شد محققین دنبال راه کاری نوین برای درمان این بیماری ها باشند که از جمله راه کارهای نوین روش درمان بیماری ها با سلول های بنیادی است.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی  از راه اندازی شورای توسعه علوم و فناروی های بنیادی در استان اردبیل افزود: با یکپارچه سازی و تجمیع فعالیت های پژوهشگران و محققین این حوزه و با توجه به پتانسیل های موجود در استان می توانیم در راستای اهداف ستاد به پیشرفت های در این حوزه دست یابیم. وی در پایان بیانات خود خواستار حمایت ستاد در راه اندازی مرکز تخصصی سلول های بنیادی در استان اردبیل شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها