جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

حذف ژن بیماری پلی‌کیستیک از جمعیت ناقلان در ایران طی سه دهه آینده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5170
دوشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:42

حذف ژن بیماری پلی‌کیستیک از جمعیت ناقلان در ایران طی سه دهه آینده

محققان پژوهشگاه رویان با همکاری بیمارستان بقیةالله و امام خمینی (ره) ساری علاوه بر آنکه کارآزمایی بالینی سلول‌درمانی را بر روی شش بیمار، اجرایی و ایمن‌بودن این روش را برای بیماران اثبات کردند، توانستند محل دقیق جهش ژنتیکی این بیماران را شناسایی کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سروش شکرچیان از محققان این طرح و پزشک کلینیک نفرولوژی مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان روز دوشنبه،در حاشیه اولین همایش آشنایی با بیماری پلی‌کیستیک در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای کارآزمایی‌های بالینی سلول‌درمانی برای بیماری پلی‌کیستیک گفت: این کارآزمایی‌ها با استفاده از سلول‌های مزانشیمی بر روی بیماران مبتلا به کلیه پلی‌کیستیک اجرایی شد.

به گفته وی این کارآزمایی‌ها در فاز یک قرار دارد که با هدف ایمن‌بودن سلول‌های بنیادی برای بیماران مبتلا اجرایی شده است.

شکرچیان آغاز اجرای این کارآزمایی را از اسفندماه سال گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: در این فاز در مجموع شش بیمار وارد این طرح شدند و با استفاده از یک نوبت سلول‌درمانی، سلول‌ها را دریافت کردند که در فواصل زمانی یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به گفته این محقق، معیارهای بالینی و آزمایشگاهی این بیماران با یکدیگر از یک سال قبل از ورود به این طرح، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

شکرچیان با تاکید بر اینکه در این مطالعات بررسی شده که روش سلول‌درمانی روند بیماری فرد را بدتر می‌کند یا خیر، خاطرنشان کرد: در فاز اول کارآزمایی بالینی مشاهده کردیم که با تزریق این سلول‌ها به این شش بیمار، تغییراتی در روند بیماری آنها ایجاد نشد که این امر نشان می‌دهد این پروژه به هدف اولیه خود رسیده است.

این پزشک کلینیک نفرولوژی مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان از اجرای پروژه دیگری در این زمینه خبر داد و گفت: طرح دیگری که انجام شد، مربوط به مطالعات ژنتیکی بر روی ۳۰ خانواده مبتلا به بیماری پلی‌کیستیک است.

وی ادامه داد: برای این منظور از سوی گروه پژوهشی سلول‌درمانی رویان از این ۳۰ خانواده نمونه خون دریافت و برای آزمایش‌های مربوط به توالی‌یابی DNA اقدام شد. با این توالی‌یابی متوجه شدیم که در چه قسمتی از توالی DNA آنها جهش وجود داشته است تا این افراد به بیماری پلی‌کیستیک مبتلا شوند.

شکرچیان با اشاره به اهمیت این یافته توضیح داد: خانواده‌ای که حداقل یک نفر آنها مبتلا به این بیماری هستند، احتمالا تا ۵۰ درصد انتقال ژن این بیماری به نسل بعد را خواهد داشت. از این رو با این مطالعات می‌توان با بررسی‌های ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی، در پروسه آی‌وی‌اف (لقاح خارج از رحم) جنین سالم را انتخاب و به رحم مادر منتقل کرد.

وی تصریح کرد: با استفاده از این روش می‌توان امید داشت که طی مدت ۲۰ تا ۳۰ سال آینده ژن این بیماری از جامعه این بیماری حذف خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها