- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

جایگاه ایران در حوزه آموزش و پرورش شناختی تعیین می‌شود

دبیر کارگروه آموزش و پرورش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از تنظیم سندی جهت مشخص شدن نیازهای پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش شناختی خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران محمود تلخابی دبیر کارگروه آموزش و پرورش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی درباره فعالیت‌های این کارگروه بیان کرد: برای تعیین نیازهای پژوهشی در حوزه آموزش شناختی و توسعه آن سندی توسط این کارگروه منتشر شد تا بر اساس اولویت‌های کشور پژوهشگران طرح‌های پژوهشی خود در این زمینه را برای ما ارسال کنند. در این راستا پژوهش‌های بنیادینی مختلفی در حال اجرا است که در حوزه تربیت می‌توان به طراحی برنامه‌های آموزش دوره پیش دبستان و دبستان اشاره کرد.

تلخابی ادامه داد: طرح پژوهشی با عنوان “طراحی الگوی جامع آموزش و پرورش شناختی برای مدارس ابتدایی ایران”با حمایت ستاد علوم شناختی انجام و منجر به تدوین۳۰ اصل آموزش و پرورش شناختی بر اساس اهداف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شد که در ادامه آن پروژه‌هایی در ستاد طراحی شده و در حال اجرا هستند.

وی به عناوین این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: مطالعه تأثیر روش تدریس گفت و شنود بر شبکه توجه، طراحی بسته آموزشی مبتنی بر هوش موفق، طراحی اصول و روش‌های اصلاح رفتار با رویکرد شناختی، طراحی الگوی سنجش شناختی در آموزش، طراحی الگوی مفهومی و عملیاتی مدیریت آموزش با رویکرد شناختی، طراحی ساز و کار ثبت بهروش‌های آموزش و پرورش شناختی، و طراحی مدل ارزیابی مدارس شناختی پروژه‌های در حال اجرا با حمایت ستاد هستند.

 

حمایت از دانشجویان دکتری حوزه تعلیم و تربیت

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی همچنین عنوان کرد: حمایت از دانشجویان دکتری حوزه تعلیم و تربیت برای جهت دادن رساله آنها در جهت آموزش و پرورش شناختی از برنامه‌هایی دیگری است که در این کارگروه به دنبال آن هستیم که در این راستا پروژه‌هایی همچون طراحی برنامه درسی برای تربیت معلم کشور بر اساس شناخت موقعیتی و طراحی الگوی آموزش پیش دبستان با رویکرد شناختی در حال انجام است. درگیر کردن دانشجویان دکتری با مباحث شناختی با برگزاری نشست‌هایی از دیگر برنامه‌های ما است.

 

ارتباط با مراکز علمی کشور

تلخابی با بیان اینکه ارتباط با دانشگاه‌های کشور از برنامه‌های دیگری است که توسط این کارگروه انجام شده است تصریح کرد: در این زمینه با دانشگاه‌هایی همچون تهران، شیراز، فرهنگیان و شهید بهشتی جهت آشنایی آنها با مطالعات شناختی روزدنیا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده با این رویکرد که حوزه آموزش شناختی وارد سیستم آموزشی مراکز علمی کشور شود.

وی با اشاره به برگزاری مدرسه تابستانی در حوزه آموزش شناختی در سال گذشته ابراز کرد: با کمک ستاد مدرسه تابستانی برای مدارس منتخب تهران برگزار شد که امسال نیز در ادامه آن سطح دوم مدرسه تابستانی شهریور ماه برگزار می‌شود.

دبیر کارگروه آموزش و پرورش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت در پایان اظهار کرد: مطالعاتی در زمینه شناسایی مدارس شناختی دنیا با کمک تیمی از دانشجویان انجام شد تا آگاهی مان با اتفاقات جهان در این حوزه افزایش یابد مدارسی نیز در این زمینه شناسایی شدند همچنین مراکز تحقیقاتی اروپا و امریکا که در حوزه آموزش شناختی فعال هستند مشخص شده تا جهت گیری‌ها در این حوزه برایمان مشخص شود و با پروژه‌های تحقیقاتی جدید دنیا آشنا شویم. با این مطالعات جایگاه کشور در حوزه آموزش شناختی مشخص می‌شود تا بر اساس برنامه‌ریز‌ها به جایگاهی بهتر دست پیدا کنیم.

انتهای پیام