- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

چشمان نانـویی نـاســا، خیره به آسـمان شـب!

شرکت لایت‌ویت تلکسوپ با همکاری ناسا، اقدام به تولید آیینه‌ای از جنس رزین و نانولوله‌کربنی کرده که از آن در ساخت تلسکوپ‌های مورد استفاده در ماهواره‌های کوچک استفاده می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، ماهواره‌های CubeSat ابعادی در حد ۱۰ سانتی‌متر دارند که باید در آن‌ها از تلسکوپ‌های بسیار کوچک استفاده شود.

 یک تیم تحقیقاتی از ناسا در حال استفاده از نانولوله‌های کربنی برای ساخت آیینه‌ای‌ ویژه‌ است که قرار است از آن در ساخت تلسکوپ استفاده شود. این نانولوله‌ها با نوعی رزین ترکیب شده و در نهایت در تلسکوپ به کار خواهد رفت.

تئودور کوستیکو از محققان ناسا به دنبال ارائه فناوری جدیدی به دنیای اخترشناسی است؛ ابزاری کوچک، قابل اعتماد و ارزان‌قیمت که می‌توان با استفاده از آن آسمان را کاوش کرد. این فناوری قرار است در نوعی ماهواره بسیار کوچک موسوم به CubeSat استفاده شود.

ماهواره‌هایی نظیر CubeSat نقش بسیار مهمی در کاوش کیهان به عهده دارند، به طوری که به شدت مورد توجه محققان NASA هستند. این ماهواره‌های کوچک قادراند ماموریت‌های ناسا را با هزینه کم انجام دهند. در حال حاضر از مخابرات لیزری و ماهواره به ماهواره برای ایجاد ارتباط استفاده می‌شود.
در این پروژه محققان تلسکوپی ساختند که به شدت به پرتوهای فرابنفش، مرئی و مادون قرمز حساس است. از این ابزار می‌توان برای مطالعه سریع و ساده آسمان شب استفاده کرد.
این پروژه که با حمایت برنامه تحقیق و توسعه «گودارد» انجام شده در نهایت منجر به تولید سه نوع طیف‌سنج کوچک شده است. این چشم‌های نانومقیاس از طریق الیاف نوری به هم مرتبط شده که نور تابیده شده به آن‌ها با استفاده از آیینه حاوی نانولوله‌های کربنی رصد می‌شود.
برخلاف بسیاری از آیینه‌های مورد استفاده در تلسکوپ‌ها که از جنس شیشه یا آلومینیوم است، این ایینه از نانولوله‌ها غوطه‌ور در رزین ساخته شده است. درو اقع این آیینه به نوعی یک آیینه پلیمری تقویت شده با نانولوله‌کربنی است.
نانولوله‌های مورد استفاده در این آیینه‌ها طولی در مقیاس میکرونی و شکل سیلندری دارند.
تا کنون هیچ گروهی آیینه‌ای از جنس رزین و نانولوله تولید نکرده است. این آیینه با همکاری شرکت لایت‌ویت تلکسوپ در شهر مریلند آمریکا ساخته شده است. این شرکت تخصص ویژه‌ای در ساخت تلسکوپ‌های منطبق با ماهواره‌های CubeSat دارد.

انتهای پیام