جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

دستیابی محققان صنعت نفت کشور به فناوری گازی‌سازی پلاسما

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5096
یکشنبه، ۱۷ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:00

دستیابی محققان صنعت نفت کشور به فناوری گازی‌سازی پلاسما

محققان  صنعت نفت کشور به فناوری گازی‌سازی پلاسما برای تولید انرژی از زباله دست یافتند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران حمیدرضا بزرگ‌زاده، مسؤول طرح فناوری پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت درباره این پروژه اظهار کرد: زباله و استفاده از آن یکی از مباحث روز دنیا است و از گذشته نیز تمام کشورهای پیشرفته از زباله به عنوان منبعی برای تولید انرژی استفاده می‌کردند. در حال حاضر نیز در کشور ما و تنها در کلانشهر تهران روزانه بین ۷ تا ۹ هزار تن زباله در روز تولید می‌شود که اگر به آن توجه نشود، می تواند عامل بحران‌های بسیاری شود.

بزرگ زاده ادامه داد: بنابراین باید زباله‌ها را به نوعی مورد استفاده قرار داد که در نهایت محیط زیستی پاک داشته باشیم.

به گفته وی، روش کمپوست در کشور ما به علت عدم تفکیک زباله‌ها از مبدا و روش دفع نیز به علت ایجاد مشکلاتی همچون آلودگی آب در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است،روش‌های مناسبی نیستند.با این وجود تبدیل زباله‌ها به انرژی می‌تواند گزینه جذابی برای کشور ما باشد. البته برای تبدیل زباله‌ها به انرژی راه‌های متفاوتی همچون استفاده از زباله سوزها و گازی سازی پلاسما وجود دارد که روش گازی سازی پلاسما دارای راندمان بالاتری نسبت به زباله سوزها است.

بزرگ زاده با بیان اینکه در روش گازی سازی پلاسما قابلیت پردازش انواع زباله از قبیل زباله های صنعتی، شهری، بیمارستانی و زباله های خطرناک وجود دارد و یکی از مهمترین و با اهمیت ترین قابلیتهای این سیستم، افزون بر قابلیت پردازش همه زباله ها، نیاز نداشتن به جداسازی زباله برای انجام فرایند است گفت: با پیشنهاد ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت بر روی روش گازی سازی پلاسما آغاز شد. نخست مطالعه‌ امکان سنجی پروژه در کشور تعریف و انجام شد و پس از آن با مشخص شدن پتانسیل خوب کشور در این زمینه، ساخت پایلوت را شروع کردیم.

وی اظهار کرد: در گازی سازی پلاسما نیاز به مشعل‌های پلاسمایی است که فناوری ساخت آن در اختیار امریکا و چند کشور پیشرفته اروپایی قرار دارد. با توجه به تحقیقات و تجربه‌ای که در میان مححقان کشور در پژوهشکده داشتیم، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه امکان ساخت مشعل داخل کشور وجود دارد و در نهایت رآکتوری با سه مشعل طراحی و ساخته شد؛ به گونه‌ای که با توان مجموع مشعل‌ها یعنی ۱۰۰ کیلووات در ساعت یک تن زباله  در روز امحا شود. این مشعل‏ها، بدون نیاز به اکسیژن یا سوخت فسیلی، زباله را به طور مستقیم به حرارت شعله با دمای بالا تبدیل می‏کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده صنعت نفت گفت: درست است که زباله را طلای کثیف نام نهادند اما نخست باید دید از نظر سلامت برای افراد و جامعه چه ضررهایی دارد و هزینه‌ای که صرف رفع این آلودگی برای دسترسی به محیط زیست پاک می‌شود چه میزان است. بنابراین در سیاست‌ها باید امنیت سرمایه گذاری روی این موضوع برای سرمایه گذار تامین شود تا افراد بدانند در صورت سرمایه گذاری روی این موضوع، زباله مورد نظر برای آنها در دسترس است. پس از آن دولت باید برق تولیدی به این روش را با هزینه مناسب خریداری کند و تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.

وی با بیان اینکه این فناوری به صورت بومی داخل کشور ساخته شده است گفت: البته ساخت این پایلوت پایان کار ما نیست و پیگیر هستیم در کنار این پایلوت، فناوری پیشرفته تری را به داخل کشور انتقال دهیم زیرا نقاطی در کشور وجود دارد که روزانه ۲۰۰۰ تن زباله تولید می‌کنند و برای این میزان نیز باید برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

تولید برنج تراریخته مقاوم به خشکی/۱۵ برابر شدن سطح زیر کشت ذرت تراریخته در آمریکا در طول سه سال

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها