شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

موفقیت محققان کشور در تکثیر غیرجنسی خرمای مجول

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5045
شنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:33

موفقیت محققان کشور در تکثیر غیرجنسی خرمای مجول

محققان کشور با تلاشی ۵ ساله به دانش تکثیر خرمای مجول به روش جنین‌زایی غیرجنسی دست یافتند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ دکتر رضا ضرغامی عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که به مدت ۵ سال به تحقیق و پژوهش در زمینه دستیابی به پروتکل تکثیر خرمای رقم مجول به شیوه فناوری کشت بافت گیاهی مشغول است در این باره گفت: تکثیر رقم مجول خرما به روش اندام­زایی مستقیم، برای نخستین بار در کشور در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران آغاز شد و همچنین در جهت تولید ارقام خرما از طریق جنین­‌زایی غیر­جنسی از سالهای گذشته تا­کنون طرح­های متعددی توسط پژوهشکده انجام گرفت که با موفقیت­های چشم­گیری همراه بود.

وی اضافه کرد : هم­‌اکنون می­‌توان اعلام کرد که پروتکل تکثیر خرمای مجول به روش جنین­‌زایی غیر­­جنسی در ارقام تجاری موجود است و پژوهشکده در صورت تمایل شرکت­های خصوصی به دریافت پروتکل­های موجود در چارچوب قراردادهای رسمی حاضر به آموزش و تحویل آن است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین افزود: نخل خرما می­‌تواند از طریق جنسی (بذر) تکثیر شود که عمدتا منجر به تولید درختانی با میوه نامرغوب می­‌شود و یا به طریق غیر­جنسی از پاجوش­ها استفاده خواهد شد. تکثیر غیر­جنسی مناسب‌تر است، زیرا درختانی دقیقا مشابه پایه مادری و میوه‌ه­ای با همان کیفیت تولید می­‌کنند اما تعداد پاجوشی که توسط هر نخل خرما تولید می­‌شود بسیار کم، متغیر و غیر قابل کنترل است به همین دلیل استفاده از تکنیک­های ریز ازدیادی بویژه روش جنین­‌زایی غیرجنسی و اندام­زایی مستقیم در مورد ارقام تجاری و بومی و همچنین ارقام نر از اهمیت خاصی برخوردارند.

وی گفت: رقم خرمای مجول رقمی وارداتی به کشور بوده و تعداد معدودی از آن در کشور موجود است و از آنجایی که از کیفیت بالایی برخوردار است تکثیر آن به روش فناوری کشت بافت گیاهی بسیار سودمند و قابل بهره برداری است.

وی با اشاره به این که بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی بالغ بر ۷۰ درصد نخلستان­های کشور زیر آتش رژیم بعث عراق نابود شد، تاکید کرد: خوشبختانه کشاورزان و محققان کشور در احیای این نخلستان ها تلاشی بی وقفه داشته و ثمره آن این است که امروزه کشور در رقابت با بازار جهانی این محصول با تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرما در جایگاه دوم بعد از کشور مصر قرار دارد.

ضرغامی که جایزه تحقیقات کاربردی جشنواره خوارزمی را نیز در کارنامه خود دارد در پایان افزود: طرح تکثیر غیر جنسی خرمای مجول پروژه تحقیقاتی مستمر ۴ دانشجوی ارشد و دکتری است که ثمره آن چاپ مقالات متعدد در مجلات و کنگره های داخلی بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این پروتکل بتواند در زمینه‌های تحقیقاتی و ارائه دانش فنی به شرکت‌های خصوصی به ایجاد کار آفرینی در کشور منجر شود.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها