شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

راه طولانی کشور تا سهم ۹ درصدی در صنعت تخمیر ۱۴۰۴

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5040
شنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:08

راه طولانی کشور تا سهم ۹ درصدی در صنعت تخمیر ۱۴۰۴

دبیر کار گروه صنایع تخمیری ستاد توسعه زیست فناوری گفت: سهم ایران در صنعت تخمیر در افق ۱۴۰۴ باید به ۹ درصد برسد که در این زمینه راه طولانی در پیش داریم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سید عباس شجاع الساداتی افزود: در حال حاضر سهم صنعت تخمیر در بازار دنیا ۱۸۰ میلیارد دلار است که این عدد بسیار بزرگ و قابل توجه است.

وی بیان کرد: به طور مثال آنزیم هایی که در مواد غذایی و صنایع شوینده وجود دارند یکی از مواد تخمیری محسوب می‌شوند که این مواد امروز در دنیا جایگاه خوبی پیدا کرده اند.

وی اظهارکرد: در تحقیق جامعی که در خصوص وضعیت آینده بازار صنایع تخمیری در افق ۱۴۰۴ انجام داده ایم، مشخص شد که رشد این صنعت بسیار زیاد است.
وی با اشاره به جزییات این تحقیق، افزود: اگر این صنعت رشد ۶ تا ۷ درصدی داشته باشد تا سال ۱۴۰۴، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از سهم بازار دنیا را در دست خواهد گرفت که رقم قابل توجهی است، در زمینه رشد صنایع تخمیری اگر بخواهیم اهداف ستاد توسعه زیست فناوری را برآورده کنیم، باید سهم ایران در این صنعت را به ۹ میلیارد دلار برسانیم.
شجاع الساداتی، با اشاره به بررسی های صورت گرفته در این زمینه، گفت: برنامه ریزی شده است و تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام داده ایم تا هم وضعیت فعلی کشور در زمینه صنعت تخمیری مشخص شود و هم اینکه بررسی کنیم برای بالا بردن سهم ایران از بازار جهانی این صنعت چه اقداماتی باید انجام دهیم.
وی بیان کرد: به طورمثال نیاز است که بررسی کنیم برای تحقق این برنامه به تدوین چه مقرراتی نیاز داریم و یا اینکه سرمایه گذاری های خود را باید در چه حوزه ای انجام دهیم تا در نهایت به افزایش سهم ایران در بازار صنعت تخمیر برسیم.
شجاع الساداتی با تاکید بر این که صنعت تخمیری جزء صنایع با تکنولوژی بالا است، اظهار کرد: رشد این صنعت نسبت به دیگر صنایع کمی مشکل تر است زیرا صنایع با تکنولوژی بالا در کشور با دشواری بیشتری رشد می کنند به همین دلیل قصد داریم با مطالعه دقیق روی صنایع دیگری که در کشور شکل گرفته است، دلایل شکست یا پیشرفت آنها را بررسی کنیم و از این تجربیات به خوبی بهره ببریم.
وی افزود: آسیب شناسی صنایع دیگر برای ما بسیار اهمیت دارد و سعی داریم تا آخر امسال یا سال آینده این آسیب شناسی را انجام دهیم، زیرا با این کار می توانیم اشتباهات گذشته برخی صنایع را تکرار نکنیم و از رمز موفقیت دیگر صنایع بهره گیریم.
تخمیر پدیده ای ناشی از مجموعه فعالیت های زیستی است. فرآیند تبدیلی تخمیر هزاران سال است که از جمله برای نگهداری غذا استفاده می شود و در آن ترکیبات آلی دارای مولکول های بزرگ به ترکیبات دارای مولکول های کوچک تر و ساده تر شکسته و تجزیه می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها