- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کشف میکروبی با قابلیت تولید سوخت در ایران

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند برای اولین بار پتانسیل ژنتیکی منحصر به فرد تولید سوخت‌ها و حلالهای زیستی تحت شرایط هوازی را ازیک باکتری نمک‌دوست بومی ایران شناسایی کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز در خصوص این دستاورد گفت: در عصر حاضر و با اوج گرفتن بحران‌های زیست محیطی مانند گرمایش زمین عوامل موثر بر این پدیده همچون افزایش گازهای گلخانه‌ای مورد توجه جهانی قرار گرفته و اجماع جهانی برای مقابله با این عوامل مخرب زیست محیطی و کاهش تبعات آنها در حال شکل گیری است.

وی افزود: در این رابطه، آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی دارای سهم عمده‌ای از افزایش گازهای گلخانه‌ای است و در نتیجه در برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی رویکرد بهره گیری از سوخت‌های پاک و جایگزین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در کنار انرژی‌های نو همچون انرژی خورشیدی، بادی و اتمی استفاده از ظرفیت عظیم سوخت‌های زیستی که  از گیاهان و همچنین میکروارگانیسم ها تولید می‌شود از لحاظ اقتصادی بسیار توجیه پذیر بوده و به عنوان یک انرژی پاک حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دستیابی به منابع جدید سوخت‌های زیستی اعم از جامد، مایع و یا حتی گاز بخش مهمی از اهداف تحقیقاتی دانشمندان این حوزه را در بر می گیرد. در شناسایی منابع جدید همچنین راندمان و کارایی بالاتر و نیز کاهش هزینه فرایند تولید یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار است.

فاضلی در ادامه افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای انجام رسالت ذاتی خود در شناسایی و حفظ و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی کشور و در تداوم موفقیت های چشمگیر خود، با انجام یک برنامه ریزی بلند مدت به ایجاد زنجیره تحقیقاتی و پژوهشی از شناسایی نمونه های زیستی بومی ایران تا بهره برداری از آننها همت گمارده است که به عنوان یک نمونه موفق از این مورد، شناسایی ظرفیت ژنتیکی تولید هوازی اتانول ، بوتانول و استون از باکتری “Nesterenkonia sp. strain F ” است که تولید آنها در سطح آزمایشگاهی نیز به اثبات رسیده است.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان اینکه باکتری “Nesterenkonia sp. strain F”، یک باکتری شورپسند جداسازی شده از دریاچه نمک آران و بیدگل است که در مرحله اول توسط بانک میکروارگانیسم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران شناسایی و با شماره دسترسی IBRC-M 10223ذخیره سازی شده است، افزود: به جهت نتایج حاصله از بعضی از تست‌های آزمایشگاهی، جهت تولید آنزیم آمیلاز مورد توجه قرار گرفت و ژنوم آن به عنوان اولین پروژه توالی یابی ژنوم کامل باکتری بومی ایرانی مورد توالی یابی و شناسایی ژنتیکی قرار گرفت و در پایگاه اطلاعات ژنتیکی NCBI به نام ایران به ثبت رسید.

محققان بانک مولکولی مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی ظرفیت ژنتیکی و  مسیر بیوشیمیایی تولید اتانول، بوتانول و استون به عنوان سوخت ها و حلالهای زیستی از این باکتری شدند که این یافته در همکاری علمی با دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان مورد بررسی دقیق آزمایشگاهی قرار گرفت و قابلیت تولید هوازی این محصولات که در نوع خود می تواند انقلابی در این زمینه باشد مورد تایید قرار گرفت.

نتایج این پژوهش در ژانویه سال ۲۰۱۶ در مجله معتبر “Scientific reports”به چاپ رسیده است.

انتهای پیام