جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رهاورد ماهواره‌ای ناسا برای نجات کشاورزان آفریقا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4923
پنج شنبه، ۱۴ مرداد، ۱۳۹۵ | 11:31

رهاورد ماهواره‌ای ناسا برای نجات کشاورزان آفریقا

سازمان فضایی آمریکا، (ناسا) مرکزی را در کشور نیجر تاسیس کرده‌ که از داده‌های ماهواره‌ها برای امنیت غذایی و  نیز مدیریت بهتر بلایای طبیعی استفاده می‌کند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران  دن اروین، مدیر این پروژه می‌گوید که این طراحی بر اساس نیازهای منطقه‌ای انجام شده است. او عقیده دارد که این طرح «فضا را به روستاها وصل می‌کند».

بررسی و تحقیق در این منطقه از دوسال پیش شروع شده و ناسا به این نتیجه رسیده که کشورهای منطقه دسترسی به اطلاعات لازم و مفید برای پیشرفت کشاورزی ندارند و اگر هم داشته باشند از آن استفاده نمی‌کنند.به گفته دن اروین این نوار که موسوم به «ساحل» است، یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط جهان در برابر تغییرات اقلیمی قلمداد می‌شود. بالا رفتن دمای کره زمین و کم شدن میزان بارندگی باعث ضعیف شدن زمین‌های کشاورزی و وقفه در جریان تولید محصولات کشاورزی شده که نتیجه آن گسترش بیشتر گرسنگی و سوء تغذیه است.

منطقه ساحل، نواری است که از شرق تا غرب قاره آفریقا امتداد دارد و میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان واقع شده است.

مسئول بخش غذای سازمان ملل متحد، ماتئو تاکرت، می‌گوید که تمام زندگی در این بخش از آفریقا به چند غله مانند ارزن و ذرت خوشه‌ای بسته است.

این مقام سازمان ملل می‌گوید: «رویش این غلات بستگی مستقیم به میزان بارندگی دارد. بنابراین داشتن اطلاعات ماهواره‌ای برای پیش‌بینی درست وضع هوا در این منطقه کلیدی است.»

کشاورزان منطقه می‌گویند که دیگر قادر به پیش‌بینی وضع هوا از طریق روش‌های سنتی که نسل‌ها آن را سینه به سینه حفظ کرده بودند، نیستند چراکه تغییرات سریع اقلیمی، تمام معادله‌های سنتی را به‌هم زده است.

اکلس دپرز، مدیر بخش کمک‌های سازمان ملل متحد، عقیده دارد که احتیاج مبرم و فوری برای پیوند زدن فناوری‌های پیشرفته به نیازهای مردم در آفریقا وجود دارد.

قرار است این پروژه جدید با استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای مکان و زمان خشکی‌های آینده را پیش‌بینی کند و با طراحی نقشه‌ای، مکان‌های حاصلخیز را به کشاورزان بشناساند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها