سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دسترسی رایگان ایرانیان به اطلاعات ماهواره‌ای اقلیمی امکانپذیر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4882
سه شنبه، ۱۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 16:26

دسترسی رایگان ایرانیان به اطلاعات ماهواره‌ای اقلیمی امکانپذیر شد

پایگاه نگرش سیستمی به پدیده‌های وابسته به اقلیم ، منابع آب،‌کشاورزی ، پوشش گیاهی، اتمسفر و اقیانوس در دانشگاه شیراز رونمایی شد و به این ترتیب دسترسی رایگان ایرانیان به داده‌های اقلیمی امکانپذیر شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ محمدجعفر ناظم السادات، رییس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در آیین رونمایی از این پایگاه گفت: این پایگاه اطلاع رسانی برای نخستین بار در کشور، دسترسی عموم را به اطلاعات مرتبط با داده های پوشش گیاهی، شاخص ابر و دمای سطح آب های اطراف ایران از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون فراهم می کند.

وی با بیان این که همانند این پایگاه در منطقه خاورمیانه سراغ نداریم افزود: تا پیش از این دسترسی ایرانیان به داده های اقلیمی بسیار دشوار بود اما اکنون با راه اندازی این پایگاه نگرش سیستمی، همه ایرانیان می توانند اطلاعات ماهواره های Terra و Aqua را که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون جمع آوری شده است مشاهده کنند.
استاد بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز اظهار کرد: همه علاقه مندان با مراجعه به سایت http://aorc.shirazu.ac.ir/ می توانند داده های مربوط به پوشش گیاهی، پراکنش ابرها و دمای سطح آب های اطراف ایران را در هر یک از روزهای سال های پس از سال ۲۰۰۰ میلادی دریافت کنند.
ناظم السادات گفت: داده های مرتبط با درجه حرارت زمین و میزان بارش در هر نقطه از ایران نیز در آینده نزدیک بر روی این پایگاه اطلاع رسانی قرار می گیرد.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اظهار کرد: محققان این دانشگاه به نمونه ای علمی برای پیش بینی وضعیت بارش و دما در مناطق مختلف کشور دست یافته اند که نتیجه این تحقیقات نیزدر آینده بر روی این پایگاه درج می شود تا با فراهم شدن امکان پیش بینی آنلاین وضعیت دما و بارش، کشاورزان و دیگر اقشار جامعه بتوانند از نتایج این پژوهش های علمی بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: درآینده نزدیک، داده های ماهواره ای مربوط به شاخص هایی مانند ریزگردها بر روی این سایت قرار می گیرد و مردم و محققان از این طریق می توانند آگاه شوند که در هر روز از سال، چه میزان ریزگرد در هوای منطقه محل زندگی آنها پراکنده بوده است.
ناظم السادات ادامه داد: این سایت را ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری فارس و دانشگاه شیراز پشتیبانی می کنند.
وی گفت: برای افزودن بخش ها و خدمات جدید علمی به این سایت نیازمند تداوم پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها