جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سهم یک درصدی پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی، تقدیر ابدی است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4847
سه شنبه، ۱۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:37

سهم یک درصدی پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی، تقدیر ابدی است؟

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در حالی سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی را  همچنان یک درصد اعلام کرده است که گویی این سهم «یک درصدی» برای پژوهش و فناوری کشوری که می‌خواهد مرجع علمی در جهان  باشد، تقدیر ابدی است!

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ دکتر محمد فرهادی  امروز در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی در مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفته است: امسال غیر از اعتبارات رسمی و تبصره ای، بیش از یک درصد تولید ناخالص ملی، یعنی حدود ۱۴۰ هزار میلیارد ریال به بخش پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد.

وی افزود: علاوه بر این از طریق صندوقهای نوآوری و شکوفایی و نیز صندوقهای پژوهش و فناوری همه ساله تسهیلاتی در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار داده می‌شود.

وزیر علوم گفت: بطور مثال تاکنون ۹۰ میلیارد ریال از طریق صندوق پژوهش و فناوری در اختیار شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی قرار داده شده است.

وی افزود: داشتن محصول، تولید انبوه و صادرات ویژگیهایی است که شرکتها باید داشته باشند تا اعتبارات و تسهیلات به آنها تعلق گیرد.

فرهادی ادامه داد: پنج کریدور علم و فناوری برای ایران پیش بینی و بطور عملی پارسال اجرای این کریدورها در شورای عالی علوم، تحقیقات فناوری تصویب شد، گرچه از سالها پیش صحبت از راه اندازی این کریدورها می شد.

وی گفت: حتی پس از مصوبه پارسال شورای عالی عتف، راه اندازی کریدورها در اجرا با سختیها و موانعی روبرو شد که قرار است در نشست اخیر شورای عالی علوم این موانع برطرف شوند.

وزیر علوم افزود: پارکهای علم و فناروی حلقه انتهایی دانش هستند که تولید ثروت می کنند لذا توسعه این پارکها از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شمار می روند.در حال حاضر ۲۲۰ موسسه فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان فعالیت می کنند. در ایران ۳۰ پارک علم و فناوری وجود دارد که پارک علم و فناوری خراسان یکی از بزرگترین آنها در منطقه شرق کشور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها