جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

توسعه شبکه‌های تخصصی بهینه‌سازی انرژی در استان‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4828
سه شنبه، ۱۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 15:06

دستیابی به اهداف مهم تشکیل شبکه تخصصی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در استان ها برای نخستین بار در کشور با همکاری تمامی نهادها و  دستگاه های اجرایی، بنگاه های اقتصادی، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری در استان ها صورت می گیرد.

 

به گزارش دیده‌بان علم ایران  زهرا عادل مدیر گروه فنی طرح پژوهشی توسعه شبکه های تخصصی بهینه سازی انرژی در سطح  استان‌ها با بیان اینکه شناخت مسائل و چالش های بهینه سازی انرژی و محیط زیست در سطح استان ها یک ضرورت مهم است، گفت: شناخت مسائل و چالشهای بهینه‏ سازی انرژی و محیط‏ زیست در سطح استانها یک ضرورت مهم برای پیگیری سیاستهای دولت و تدوین برنامه اجرایی مشخص و هدفمند برای توسعه ظرفیت لازم جهت گسترش بازارهای خدمات انرژی و فناوری کارآمد انرژی و محیط‏زیست و بهره ‏برداری از پتانسیلهای محلی در جهت ارتقای سطح کارآیی انرژی و بهره‏ وری کل در سطح ملی و ایجاد اشتغال دانش‏ بنیان در استانهای کشور است.

 

عادل در ادامه افزود: طرح ایجاد شبکه تخصصی انرژی اولین بار است که در کشور به اجرا می رسد. این طرح در مراحل ابتدایی خود توانسته است افراد علاقمند در استان های منتخب را شناسایی کرده و گروه های لازم را در چارچوبی هدفمند در استانها تشکیل دهد.

 

این فعال حوزه انرژی شناخت مسائل و چالشهای بهینه‏ سازی انرژی و محیط‏زیست در سطح استانی و توسعه پایگاه اطلاعات انرژی کشور را از جمله پیامدهای ارزیابی پتانسیل بهینه سازی انرژی و محیط زیست خواند و گفت: تدوین برنامه‏ ها و نقشه ‏راه بهینه‏ سازی انرژی و محیط‏زیست براساس مسائل عینی انرژی و محیط‏ زیست، حمایت از توسعه توانمندی علمی و تحلیلی انرژی و محیط ‏زیست در سطح استانهای کشور و جلب مشارکت دستگاههای اجرایی، بنگاههای اقتصادی و نهادهای علمی و فنی استانی برای حل مسایل از جمله اهدافی است که این طرح دنبال میکند.

 

مدیر گروه فنی این طرح پژوهشی، تدوین نقشه‏ راه توسعه و کاربرد فناوری بهینه‏ سازی انرژی و محیط‏ زیست براساس توانمندی‌های محلی، شناسایی طرحها و پروژه‏های بهینه‌‏سازی انرژی و محیط‌‌‏ زیست در سطح استانی، حمایت از تشکیل شرکتهای خدمات انرژی و دانش‏بنیان در سطح استان در زمینه بهینه‏‌سازی انرژی و محیط‏ زیست و پیگیری سیاست‌های بهینه‏‌سازی انرژی و محیط ‏زیست در چارچوب اسناد راهبردی توسعه پایدار استانها را از دیگر پیامدهای اجرای  این طرح پژوهشی خواند.

عادل گفت: ارزیابی پتانسیل بهینه‏سازی انرژی و محیط‏زیست در سطح استانی ایجاب می‏کند توانمندسازی و ایجاد ظرفیت تصمیم سازی و اجرای سیاست های بهینه سازی انرژی و محیط زیست در استان ها به عنوان زمینه ساز تحقق اهداف فوق دنبال شود.

 

وی توسعه شبکه استانی آمایش بهینه سازی را مهم خواند و گفت: ظرفیت‌سازی علمی به کمک توانمندسازی نیروی انسانی، ایجاد هم افزایی بین متخصصین انرژی کشور، تکمیل پایگاه اطلاعات منطقه ای انرژی و محیط زیست و توسعه ابزار تصمیم سازی بهینه سازی انرژی و محیط زیست از نتایج توسعه شبکه استانی آمایش بهینه سازی انرژی و محیط زیست است.

 

ظرفیت سازی علمی به کمک توانمندسازی نیروی انسانی صورت خواهد گرفت

عادل عنوان کرد: هدف اصلی توانمندسازی و ایجاد ظرفیت تصمیم سازی و اجرای سیاست های بهینه سازی انرژی و محیط زیست  در استان ها است. به طور خاص توسعه شبکه تخصصی انرژی در استانها ظرفیت سازی علمی به کمک توانمندسازی نیروی انسانی، ایجاد هم افزایی بین متخصصین انرژی کشور و تکمیل پایگاه اطلاعات منطقه ای انرژی و محیط زیست همچنین توسعه بهبود ابزار تصمیم سازی بهینه سازی انرژی و محیط زیست را به همراه دارد.

 

مدیر گروه فنی این طرح پژوهشی با اشاره به نقش ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست در اجرایی سازی این طرح پژوهشی گفت: عقد تفاهم نامه با دانشگاه ها و کمک به تشکیل هیات راهبری در استان ها که شامل نمایندگانی از مسئولان بخش های مرتبط با انرژی (استانداری، برق منطقه ای، اداره استاندارد و … ) از مهمترین اقدامات ستاد در جهت اجرایی شدن این طرح بوده است.

 

وی در پایان افزود: ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست به عنوان بازوی اجرایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجرای پروژه گام برداشته است.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها