جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت دستگاه اندازه‌گیری حساسیت خاک به فرسایش بادی توسط محقق جوان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4821
سه شنبه، ۱۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 10:53

ساخت دستگاه اندازه‌گیری حساسیت خاک به فرسایش بادی توسط محقق جوان کشور

پژوهشگر جوان دانشگاه یزد، موفق به ساخت دستگاه اندازه‌گیری نسبی حساسیت خاک به فرسایش بادی شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران این دستگاه،‌ اختراع علی‌محمد قائمی‌نیا ،  محقق جوان ایرانی و دانشجوی دوره دکتری بیابان‌زدایی دانشگاه یزد است که به منظور تعیین فرسایش‌پذیری خاک در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی ساخته و ثبت اختراع شده است.
دکتر محمدعلی حکیم‌زاده ، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد به عنوان استاد راهنمای این پروژه گفت: این دانشجوی ممتاز دانشگاه یزد در خصوص فرسایش بادی تحقیقات زیادی داشته که دراین راستا توانست دستگاهی اختراع کند که با استفاده از آن می‌توان به صورت موثرتری حساسیت خاک را به فرسایش برآورد کرد.
وی تصریح کرد: نمونه بزرگتر این دستگاه در سال های گذشته در ایران ساخته شده بود اما به دلیل بزرگ و حجیم بودن نمی‌توانست مقدار زیادی از ذرات بسیار ریز خاک را نگهداری کند.
وی افزود: مهندس قائمی‌نیا توانست با توجه به اشکالاتی که در سیستم مذکور وجود داشت دستگاهی قابل حمل و کاربردی که بتوان در صحرا به راحتی حساسیت خاک را به فرسایش تعیین کند، طراحی و اختراع کند.

وی اظهار داشت: همچنین عدم ثبت دقیق میزان فرسایش‌پذیر به دلیل عدم تماس کافی به سطح فرسایش‌پذیر و همچنین خروج ذرات ریزگرد و غبار از دستگاه و عدم اندازه‌گیری آنها در دستگاه های موجود سبب طراحی این دستگاه شد.

حکیم‌زاده با اشاره به معضل ریزگردها که یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر کشور است گفت: این دستگاه با توجه به سرعت و دقت زیادی که دارد می‌تواند تا نزدیک به ۹۹ درصد از ذرات قابل فرسایش خاک را تشخیص دهد و با تلاش‌های این دانشجو این دستگاه به ثبت رسیده و می‌تواند به عنوان یک دستگاه سنجش قابل حمل و موثر فرسایش بادی در عرصه‌های بیابانی به کار گرفته شود.

 وی همچنین درباره این دستگاه توضیح داد: در طراحی دستگاه ارائه شده با استفاده از دمنده کوچک که با ولتاژ پایین به کار می‌افتد، جریان باد مورد نیاز تامین می شود.

به گفته وی حذف مولدهای گران قیمت جریان الکتریکی و همچنین عدم تامین سوخت برای آنها در طراحی دستگاه مورد توجه است. همچنین در این دستگاه با بهره‌گیری از کیسه فیلتر هوا این امکان فراهم شد تا از دست رفتن ذرات ریزگرد و غبار به حداقل مقدار خود رسیده و از اندازه‌گیری کمتر از مقدار واقعی فرسایش‌پذیری اراضی کاسته شود.

وی یادآور شد: دستگاه ارائه شده در عرصه‌های منابع طبیعی به خصوص بیابان‌ها که در آنها میزان برداشت رسوب و ریزگرد از سوی باد حائز اهمیت است، کاربرد دارد.

حکیم زاده تصریح کرد: این دستگاه هم از لحاظ کارایی و هم از لحاظ کاهش هزینه‌ها و همچنین عدم احتیاج به دستگاه‌های جانبی نظیر ژنراتور و مولد برق می‌تواند به راحتی و به طور دقیق در مکان‌های بیابانی مورد استفاده قرار گیرد. وی تماس کافی دستگاه با سطح خاک، همبستگی قوی ذرات جمع شدن در مخزن با فرسایش پذیری خاک به باد در سطحی کوچک و به حداقل رساندن مشکلات بهداشتی و تنفسی برای کاربران با استفاده از فیلتر مخصوص را از دیگر مزایای این دستگاه عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ابراز امیدواری کرد اختراع این دستگاه سرآغازی برای تحقیقات بیشتر شود و در آینده برای تولید انبوه بهینه‌سازی و مورد استفاده سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نظیر اداره منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت از محیط زیست و مراکز پژوهشی در زمینه فرسایش و رسوب حاصل از باد و ریزگردها و تشخیص کانون‌های بحرانی قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

رییس دانشگاه یزد، معاون تحقیقات وزیر نیرو شد

پانزدهمین کنفرانس بین‎المللی مهندسی صنایع برگزار می شود

استاد ایرانی، عضو فرهنگستان بین المللی علوم اوراسیا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها