چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

ایران، صاحب نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌ بیست و پنج هزارم سراسری می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4739
دوشنبه، ۱۱ مرداد، ۱۳۹۵ | 11:17

ایران، صاحب نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌ بیست و پنج هزارم سراسری می‌شود

معاون سازمان زمین‌شناسی از تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر جلیل قلمقاش، با بیان این‌که در زمان حاضر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طرح برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم را در دستور کار دارد گفت: نقشه‌های زمین‌شناسی در این مقیاس، فقط در آمریکا به گونه‌ای منظم و سراسری  و در بقیه کشورهای آسیایی، اروپایی، کانادا و استرالیا به شکل محلی و انتخابی و به عبارت بهتر سفارشی، برداشت و تهیه می‌شوند.

وی با بیان این‌که طرح برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی از سال ۱۳۸۴ به‌طور رسمی در کشور آغاز شده، خاطرنشان کرد:  تعداد نقشه‌های یک‌بیست و پنج هزارم برای پوشش سراسر کشور بیش از یازده هزار برگ است که تهیه تمام آنها در کوتاه‌مدت حتی میان‌مدت امکان‌پذیر نیست و اولویت هم ندارد.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از طرح برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس کاربردی یک‌بیست و پنج هزارم به‌عنوان گامی بزرگ برای زمین‌شناسی‌کشور یاد کرد و افزود:  با استفاده از تجربه پنجاه ساله سازمان در برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و توان نیروی تحصیل‌کرده و جوان کشور در جهت تولید اطلاعات پایه مورد نیاز بخشهای عمرانی و توسعه ای در دست اجرا است.

قلمقاش با بیان این‌که نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج‌هزارم با توجه به اولویت‌های شهری، معدنی و یا مخاطرات طبیعی برنامه ریزی و تهیه می‌شوند، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ برگه از نقشه‌های زمین شناسی یک‌بیست‌‌وپنج‌هزارم کشور چاپ شده‌اند و هم اکنون حدود ۴۰۰ برگه نیز در دست تهیه هستند.

به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با استفاده از توان عملیاتی و علمی مراکز پانزده گانه خود مشغول برداشت و تهیه نقشه‌های  مزبور است.

بر اساس اعلام این سازمان، در سالهای اخیر بخشی از نقشه‌های مزبور نیز توسط شرکتهای مهندسان مشاور تهیه شده است و تعدادی از آنها در حال برداشت هستند. از سال ۱۳۹۲ تعدادی از دانشگاههای کشور نیز با انعقاد قرارداد در نقاط مختلف کشور در حال برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج‌هزارم هستند.

 سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پنجاه سال اخیر برداشت و تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌دویست و پنجاه هزارم و یکصدهزارم سراسر کشور را تهیه کرده که این نقشه‌ها اطلاعات پایه زمین‌شناسی را برای اکتشاف مواد معدنی و طرحهای عمرانی و پژوهشی را دربردارند.

وجود نقشه‌های زمین‌شناسی یاد شده در کشور بسیار ارزشمند است و این در حالی است که برای مثال کشورهای چین و افغانستان فاقد نقشه‌های زمین‌شناسی یکصدهزارم هستند. در ترکیه پوشش سراسری نقشه‌های  یکصدهزارم هنوز وجود ندارد و تاکنون هم طرح سراسری برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم ارائه نشده است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران با مدلسازی سه‏‌بُعدی

روایت شاهنامه از فعالیت دماوند در هزار سال قبل/وجود مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند تایید شده است

دمای قله دماوند امسال به چند رسید؟/ نقشه آتشفشان دماوند، در دستان شهریور امسال

کشف معدن طلای زایلیک در آذربایجان شرقی و تولید شمش طلا در مقیاس صنعتی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها