شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

حجم اقتصاد نانوی ایران ۲۰ برابر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4593
یکشنبه، ۱۰ مرداد، ۱۳۹۵ | 08:51

حجم اقتصاد نانوی ایران ۲۰ برابر شد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اعلام کرد: حجم اقتصاد فناوری نانو ایران طی چهار سال اخیر بیست برابر شده است.
به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سورنا ستاری رئیس ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این که ایران در فناوری نانو از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی وارد شده است، گفت: در چهار سال اخیر، علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی کشور، حوزه فناوری نانو با رشد میانگین سالانه بیش از ۱۲۰ درصد مواجه بوده به طوری که حجم فروش محصولات نانوی تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی از ۱۶۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۳۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ رسیده است.
معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری اعلام کرد: خوشبختانه از ۱۰ سال گذشته برنامه مدون توسعه فناوری نانو در سطح ملی تدوین و اجرایی شده است و اجرای دومین سند ده ساله توسعه فناوری نانو از ابتدای سال ۱۳۹۵ شروع شده و تا سال آخر چشم‌انداز بیست ساله کشور در سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد یافت. این سند تاکید مضاعفی بر توسعه صنعتی فناوری نانو و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد ملی دارد.
ستاری افزود: حجم اقتصاد فناوری نانو را می توان به صورت مجموع ارزش  محصولات نانو تولید ایران تعریف کرد که در این آمارگیری، ارزش تولیدات محصولاتی محاسبه می‌شود و قابلیت اصلی آنها ناشی از یک ماده یا فرآیند نانویی است.
رئیس ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،  هرساله وضعیت اقتصاد فناوری نانو را به دقت و بر اساس آمارهای فروش شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو ارزیابی و آمار آن را منتشر می‌کند.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، ۳۵ درصد از کل بازار تولیدات نانوی ایران در سال ۱۳۹۴ به صادرات و ۶۵ درصد به فروش در بازار داخلی اختصاص داشته است که نشان از برونگرا بودن و داشتن نگاه صادراتی این حوزه دارد.
وی اظهار داشت: حجم صادرات محصولات نانوی ایرانی در سال ۱۳۹۴ به ۴,۳۱ میلیون دلار بالغ شد که برای حوزه جدیدی مثل نانو رقم قابل توجهی است.
ستاری مهم‌ترین عرصه‌های صنعتی نانو را که بیش از ۳۳۰ محصول فناورانه از ۱۵۷ شرکت را شامل می‌شوند، صنایع نساجی، پلیمر و کامپوزیت، سلامت و دارو، عمران و ساختمان، صنایع نیروگاهی و … برشمرد.معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان کرد: ۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی محصولات خود را به بازارهای بیش از ۲۰ کشور از جمله، عراق، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، کره‌جنوبی، و … صادر کرده‌اند.
چهارمین مجمع اقتصادی نانو در طول دو روز در ۵ و ۶ مردادماه ۱۳۹۵ به بررسی مهم ترین چالش‌های صنعتی و اقتصادی فناوری نانو پرداخت که حدود ۳۰۰ نفر از فعالان و علاقمندان حوزه نانو از شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی در آن حضور داشتند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها