- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اخراج محقق ایرانی دانشگاه سوینبرن به دنبال ابطال ۳۰ مقاله

پژوهشگر ایرانی دانشگاه سوینبرن استرالیا به دلیل محرز شدن اتهامات منتسب به وی در خصوص تقلب و کپی کردن مقالات علمی، کارش را در این دانشگاه از دست داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دو سال قبل سردبیران مجلات علمی هشداری را در خصوص صحت برخی از مقالات علمی دکتر علی نظری دریافت کردند و تحقیقات داخلی در مورد این موضوع، اتهامات وارده به این محقق دانشکده مهندسی دانشگاه سوینبرن را به اثبات رساند.

تحقیقات در این رابطه پس از آن انجام شد که برخی از مقالات ارائه شده از سوی این فرد به مجله‌ها به دلیل مشکلات موجود در آنها برگشت خورده بودند.

نظری به تازگی موفق شده بود بیش از یک میلیون دلار از بودجه‌های عمومی را از جمله بورس پروژه‌های اکتشافی شورای تحقیقات استرالیا جذب کند.اتهامات وارده بر دکتر نظری زمانی ثابت شد که یک ناشر اقدام به تحقیق در این رابطه کرد و مشخص شد که وی با دستکاری تاریخ برخی از مقالات آنها را به اسم خود به مجلات ارائه کرده است.

برخی از مقالاتی که نظری در خصوص آنها متهم شده مربوط به مقاومت و پایداری مصالح ساختمانی نظیر فولاد و بتن بوده است.

ایوان اورانسکی، موسس وب سایت Retraction Watch که دستکاری در مقالات ارائه شده از سوی دکتر نظری را فاش کرده می‌گوید: من ۱۸۸ مقاله از دکتر نظری را که به نظر می‌رسید در مورد آنها دستکاری انجام گرفته شناسایی کردم و دست کم در ۳۰ مورد از آنها در این خصوص به یقین رسیدم. این مقالات مجموعه‌ای از سوءاستفاده‌ها در خصوص نتیجه گیری، سرقت ادبی، کپی کاری و جا زدن نویسنده بوده است.

دفتر تحقیق مقالات دانشگاه سوینبرن تحقیقات خود در این رابطه را کامل کرده اما در مورد نتایج آن اعلام نظر نکرده است.

البته این دانشگاه به این مورد اشاره کرده که مقالات برگشت خورده مربوط به زمانی بوده‌اند که دکتر نظری در دانشگاه آزاد (ایران) مشغول به کار بوده است.

با این حال اورانسکی خواستار انجام تحقیقات بیشتر در این رابطه شده و اعلام کرده برخی از مقالات اخیر دکتر نظری که در ماه ژانویه سال جاری منتشر شده‌اند نیز دارای ایراداتی هستند.

این وضعیت در حالی برای دکتر نظری پیش آمده که در سال جاری ۲۹ مقاله از وی منتشر شده است.

انتهای پیام