جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ریاست چهارباره مدیری با سابقه ۳۹ ساله بر نهاد مدیرپرور!/ آیا روحانی، ریاست بحث برانگیز طیبی بر جهاد دانشگاهی را تمدید می کند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45622
شنبه، ۴ آبان، ۱۳۹۸ | 14:30

ریاست چهارباره مدیری با سابقه ۳۹ ساله بر نهاد مدیرپرور!/ آیا روحانی، ریاست بحث برانگیز طیبی بر جهاد دانشگاهی را تمدید می کند؟

مدیران جهاد دانشگاهی در سال های اخیر بارها در مصاحبه ها و سخنرانی های خود بر مدیرپرور بودن این نهاد و  واگذاری مسوولیت های مدیریتی مختلف دولت به نیروهای توانمند جهاد دانشگاهی مباهات کرده اند اما با انتخاب چهارباره طیبی ۶۰ ساله به ریاست جهاد به نظر نمی رسد رییس و دیگر اعضای هیات امنای جهاد دانشگاهی خود اعتقاد چندانی به این مساله  داشته باشند.

به گزارش دیده بان علم ایران، هیات امنای جهاد دانشگاهی در جلسه روز دوشنبه خود، دکتر طیبی را برای سه سال دیگر به عنوان رییس این نهاد معرفی کرد تا هدایت مجموعه ای که بدنه آن را جوانترین و پویاترین دانشجویان و دانشگاهیان تشکیل می دهد همچنان در اختیار یک دانشجوی ورودی اواخر دهه ۱۳۵۰ باشد.

حمیدرضا طیبی در حالی برای چهارمین بار، ریاست این نهاد را برعهده می گیرد که در ماه های اخیر انتقادها از عملکرد مدیریتی وی و  برخی مدیران منصوب وی در واحدهای جهاد در فضای مجازی – که در غیاب نهادهای صنفی مستقل، روزنه ای برای اظهار نظرها و درد دل های کارکنان جهاد دانشگاهی است – به شدت بالا گرفته بود.

حجم گلایه ها و انتقادات مطرح شده به حدی بود که کمتر کسی گمان می کرد هیات امنای جهاد دانشگاهی به رغم درخواست ها و سوالات جدی مطرحه بار دیگر طیبی را برای تصدی این سمت برگزیند و رای قاطع اعضای هیات امنای جهاد دانشگاهی (۹ رای از مجموع ۹ رای مأخوذه) به تداوم ریاست او که به زودی چهلمین سال فعالیت خود را در این نهاد پست سر می گذارد برای بسیاری از جهادی ها دور از انتظار بود.

به باور اعضای جهاد دانشگاهی در مجموعه ای که تعداد نسبتا قابل توجهی از مدیران آن به وزارت یا مدیریت های کلیدی در بخش دولتی رسیده اند قطعا مدیران جوان و توانمندی یافت می شوند که بتوانند بعد از سه دوره ریاست طیبی بر جهاد دانشگاهی، زحمت مدیریت این نهاد را از دوش او بر دارند خصوصا این که بعد از ۳۹ سال اشتغال در جهاد دانشگاهی بهتر است او و مدیرانی که کم و بیش سابقه ای به اندازه او دارند افتخار بازنشستگی را بپذیرند تا روح تازه ای در کالبد مدیریتی این نهاد پویای علمی و فرهنگی دمیده شوند.

جمعی از اعضای جهاد دانشگاهی در نامه ای به اعضای هیات امنای جهاد دانشگاهی که در فضای مجازی منتشر شده با اعتراض شدید به انتخاب مجدد دکتر طیبی به ریاست این نهاد خواهان لغو مصوبه جلسه روز دوشنبه ۲۹ مهرماه این هیات شده اند.

دکتر طیبی که طبق مصاحبه ها و سخنرانی های خود از بدو تاسیس جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ در این نهاد فعالیت داشته، متولد ۱۳۳۷ است. وی در سال ۵۶ از دبیرستان فلسفی دیپلم ریاضی گرفته و در سال ۱۳۶۴ دوره کارشناسی قدرت را در دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان برده است.

وی مدرک کارشناسی ارشد کنترل و ابزار دقیق را هم در سال ۶۹ از دانشگاه دهلی  هندوستان گرفته و دوره دکتری خود را نیز در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه  برادفورد  انگلستان به پایان رسانده است.

طیبی اولین بار در سال ۱۳۸۵ با امضا – و البته آن طور که خود وی گفته، با معرفی – رییس جمهور هم دانشگاهی خود از جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت وارد ساختمان مرکزی جهاد شد ولی در شهریور ۸۹ در حالی که ۹ ماه از پایان دوره سه ساله ریاست وی بر جهاد دانشگاهی گذاشته بود هیات امنای جهاد دانشگاهی تشکیل جلسه داد و دکتر محمد حسین یادگاری را سکاندار جهاد دانشگاهی کرد.

مهرماه ۱۳۹۲ به فاصله دو ماه از استقرار دولت یازدهم، هیات امنای  جدید جهاد دانشگاهی با حضور وزرای دولت روحانی تشکیل جلسه داد و بار دیگر طیبی را به ریاست جهاد دانشگاهی انتخاب کرد.

انتخاب مجدد طیبی اگرچه برای بسیاری از کارکنان جهاد دانشگاهی دور از انتظار بود اما با یادگاری های دوره یادگاری، بازگشت طیبی هم غنیمت شمرده می شد!

طیبی به رغم انتقادات و گلایه هایی که نسبت به عملکرد وی و مدیران منصوبش مطرح بود در آبان ماه ۹۵ بار دیگر به ریاست جهاد دانشگاهی رسید. انتخابی که البته با توجه به ترکیب تامل برانگیز هیات امنای ۹ نفره جهاد دانشگاهی که علاوه بر رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزرای علوم و بهداشت، رییس جهاد دانشگاهی و سه نفر از اعضای هیات علمی معرفی شده توسط خود وی در آن عضویت دارند چندان هم دور از انتظار نیست.

اعضای هیات علمی معرفی شده از سوی طیبی در هیات امنای جهاد دانشگاهی در آن زمان، دکتر قرنفلی، دکتر شاهوردی و دکتر ایمانی خوشخو بودند و نیاز به گفتن ندارد که طیبی با حفظ همین نمایندگان همراه خود در ترکیب هیات امنا طی دوره بعدی ریاستش، پیشاپیش پیروزی مجدد خود در جلسه اخیر هیات امنا را هم تضمین کرده بود.

اما سوال هایی که امروز در فضای مجازی از سوی منتقدان ریاست ۱۳ ساله دکتر طیبی بر جهاد دانشگاهی مطرح شده این است که اعضای هیات امنای جهاد دانشگاهی – به غیر از دکتر طیبی و منصوبانشان – مثل رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و …  که مشغله ها و مسوولیت های سنگینی در حوزه های مختلف دارند واقعا تا چه حد از وضعیت جهاد دانشگاهی و واحدهای مختلف آن خبر دارند و چه قدر  نقدهای کارشناسانه همکاران و پیشکسوتان این نهاد را شنیده اند؟

آیا از نظرسنجی های متعددی که طی هفته های اخیر برای اطلاع ایشان از میزان رضایت مندی از نحوه مدیریت جهاد دانشگاهی انجام شده و گزینه های مقبولی که برای ریاست این نهاد پیشنهاد شده اطلاع دارند؟

هیات امنای جهاد دانشگاهی تاکنون چند جلسه برای بررسی انتقادات مطرح شده به مدیریت کلان جهاد دانشگاهی داشته اند و چه نقاط قوت و مصادیقی از موفقیت دکتر طیبی در مدیریت این نهاد دیده اند که برای سومین دوره پیاپی، گزینه ای بهتر از او برای مدیریت این نهاد نمی شناسند؟

در هر دوره شایعات مختلفی درباره برخی لابی گری ها یا تاکید مسوولانی خارج از ترکیب هیات امنا برای انتخاب رییس جهاد دانشگاهی خارج از نظر و تصمیم هیات امنا که مرجع قانونی معرفی گزینه نهایی ریاست جهاد دانشگاهی به رییس جمهور است مطرح می شود که شاید بعضا با هدف تاثیرگذاری بر اعضای هیات امنای جهاد و ناامید کردن دیگر گزینه های ریاست جهاد نشر داده شده و صد البته تاثیر سوئی بر انگیزه و اعتماد کارکنان  این نهاد به هیات امنا دارد، اما به نظر می رسد علت ناهماهنگی تصمیم هیات امنا با نظرات بسیاری از پیشکسوتان و دلسوزان و اعضای این نهاد جهادی را باید فارغ از این شایعات در جایی دیگر جست و جو کرد.

دور از انتظار نیست که وزرا و دیگر مسوولان عضو هیات امنای جهاد که طی سال اغلب تنها با رییس جهاد دانشگاهی و نمایندگان انتصابی وی در هیات و نهایتا معاونان و دیگر منصوبان دکتر طیبی ارتباط و تعامل نزدیک دارند با حسن ظن و احترام به نظر آنها که از نظرشان نماینده هیات علمی و کارکنان جهاد دانشگاهی تلقی می شوند، تصمیم گیری در خصوص مسائل مختلف جهاد دانشگاهی – حداقل در مواردی که تضاد منافعی با حوزه های تحت مسوولیت آنها ندارد – و از جمله تعیین رییس جهاد دانشگاهی را عملا به این اعضا موکول کنند.

جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی که خصوصا به واسطه دستاوردهای علمی درخشان پژوهشگاه رویان و برخی دیگر از مراکز پژوهشی آن و مجاهدت ها و تلاش های خالصانه محققانی چون مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی که بی ادعا و فارغ از شیفتگی خدمت سکانداری و ریاست برای رقم زدن امروز و آینده بهتر علمی کشور تلاش می کنند، ارزش و جایگاه ویژه ای در سپهر علمی و فرهنگی انقلاب دارد. به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها این نهاد و جهادگران مخلص آن را مورد عنایت و لطف قرار داده اند.

جهاد دانشگاهی به تعبیر بلند مقام معظم رهبری «فقط يك نهاد نيست، بلكه يك فرهنگ، يك سمت‌گيري و حركت است. هرچه بتوانيم  اين فرهنگ را در جامعه گسترش دهيم و آن را پايدار و استوار كنيم كشور را به سمت سربلندي و عزت و استقلال حقيقي بيشتر پيش برده‌ايم.»

امید که مدیران جهاد دانشگاهی در عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که همواره بر حفظ هويت جهاد و ماهیت فرهنگی آن تاکید دارند با پرهیز از نگاه بالا به پایین، مطالبه به حق جهادگران دانشگاهی  مبنی بر توجه به رای و نظر عموم جهادگران و ارزیابی عملکرد و برنامه های گزینه های مطرح در انتخاب رییس این نهاد را که زمینه ساز انتخاب گزینه اصلح و مورد وفاق اعضای این نهاد و پیشگیری از تصمیمات بهت برانگیز و دلسردکننده پشت درهای بسته است محقق کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ساخت دستگاه اندازه گیری ابعاد سرامیک به روش پردازش تصویر در کشور

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها