سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

لغو روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوی دولت آمریکا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45599
یکشنبه، ۲۸ مهر، ۱۳۹۸ | 16:26

لغو روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوی دولت آمریکا

شبکه ان بی سی آمریکا از لغو روادید حداقل ۲۰ دانشجوی ایرانی پذیرفته شده در دانشگاه های آمریکا در ماه سپتامبر خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، در گزارش ان بی سی با اذعان به رزومه پربار برخی از این دانشجویان ایرانی آمده است:

مهران، یکی از این دانشجویان در ۲۲ سالگی یک شرکت نرم‌افزاری تاسیس کرده و طی دو سال ۲۰ کارمند داشته باشد. او با وجود داشتن چنین موفقیتی در ایران، احساس کرد هکه باید گام بزرگتری بردارد. مهران پس از تلاش بسیار توانست پذیرش و بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری رشته مهندسی نرم‌افزار را در یکی از دانشگاه‌های آمریکا به دست آورد و پس از واگذاری سهام و جایگاه خود و فروش آپارتمانش، مراحل دریافت روادید را آغاز کرد.

مهران سرانجام پس از دو ماه توانست اجازه تحصیل در آمریکا را به دست آورد و در تاریخ ششم سپتامبر راهی فرودگاه شد اما هرگز نتوانست به مقصد خود برسد زیرا روادید او باطل شده بود. اکنون او بر سر دو راهی تلاش دوباره برای گرفتن یک روادید دیگر و بازگشتن به زندگی پیشین خود قرار دارد. مهران در این باره گفت: مشکل اینجاست که من نمی‌دانم باید چه کاری انجام بدهم زیرا بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده‌ام و نمی‌توانم با اطمینان برای گرفتن پذیرش کشورهای دیگر تلاش کنم.

مهران فقط یکی از ۲۰ دانشجوی ایرانی است که به رغم داشتن رزومه مهم و معتبر، طی ماه سپتامبر از پرواز به آمریکا جا مانده است.

از زمانی که ترامپ، قانون ممنوعیت سفر به آمریکا را برای ایران برقرار کرده، روابط میان دو کشور تا اندازه قابل توجهی تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته‌اند. به گزارش مؤسسه آموزش بین‌المللی”(IIE)، حدود ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا به تحصیل مشغول هستند اما تعداد روادید دانشجویان ایرانی از ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۴۳ در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

با این حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده که هیچ تغییری در سیاست جذب دانشجوی رخ نداده و صدور روادید برای دانشجویان ایرانی ادامه دارد.

اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا هم تغییر در سیاست‌های سفر دانشجویان ایرانی را انکار کرده است.

با این حال یک شرکت فعال در زمینه اخذ روادید دانشجویی تصریح کرده که این میزان لغو روادید دانشجویان ایرانی در پنج سال گذشته بی‌سابقه است و در گذشته این مساله سالانه برای یک یا دو دانشجو اتفاق می افتاده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

عبور از پیچ تحریم ها، فرصتی تاریخی برای قطع وابستگی به نفت

جهانگیری در هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت: آمریکا با سخت ترین تحریمهای ضد انسانی تامین داروهای بیماران را با مشکلات جدی مواجه کرده است

در تازه ترین گزارش ساینس از نگاه خبرنگار سرشناس آمریکایی بخوانید:بیم و امیدهای جامعه علمی ایران در دور تازه تحریم ها

جلیلی: غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در بیوتکنولوژی از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها