سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

یک سال از بازداشت دکتر سلیمانی در آمریکا گذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45588
سه شنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۸ | 14:46

یک سال از بازداشت دکتر سلیمانی در آمریکا گذشت

با گذشت حدود یک سال از بازداشت دکتر مسعود سلیمانی، استاد و پژوهشگر برجسته هماتولوژی و سلول های بنیادی در آمریکا، پیگیری ها در خصوص آزادی وی بی نتیجه مانده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سلیمانی، استاد هماتولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس اواخر مهر ماه سال گذشته در حالی که برای گذراندن یک فرصت مطالعاتی در مایوکلینیک وارد آمریکا شده بود در بدو ورود به آن کشور توسط پلیس FBI بازداشت و زندانی شد.

سلیمانی که به پاس تلاش های علمی در درمان بیماران و پژوهش در حوزه هماتولوژی و تحقیق در حوزه خون و فرآورده ها و مشتقات خونی به عنوان چهره تاثیر گذار زیست فناوری و برنده جایزه زنده یاد کاظمی آشتیانی امسال انتخاب شده از چهره های شاخص بین المللی در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی، سلول درمانی و مهندسی بافت بوده است که با تالیف ۱۲ جلد کتاب و بیش از هزار و ۲۰۰ مقاله – ۵۷۷ مقاله نمایه شده با میانگین استناد بالای ۱۲ – جزو یک درصد برتر دانشمندان پرکار جهان در حوزه تخصصی خود است.

بازداشت دکتر سلیمانی در آمریکا در حالی وارد دومین سال شده که هنوز دادگاهی رسمی برای وی تشکیل نشده و تنها اتهامی که برای بازداشت این دانشمند مطرح شده، تلاش یکی از دانشجویان وی برای انتقال هورمون رشد به ایران است!!

دکتر احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اتهام دکتر سلیمانی می گوید: این استاد خود به صورت مستقیم خریدی انجام نداده، بلکه سفارش‌دهنده بوده و اتهامی که مطرح شده واقعاً مضحک و غیر قابل قبول است و موضوع بازداشت وی یک عملیات ایذایی است.

وی ادامه داد: بعد از بازداشت این دانشمند ایرانی با رفتار بسیار توهین آمیز به بند عمومی به زندانی که در آن خلافکاران زندانی بودند انتقال داده شد و در حال حاضر همچنان در این زندان بازداشت است و پلیس آمریکا به دلیل عدم تهیه کیفرخواست پرونده این استاد مدام دادگاه این استاد را به تعویق می‌اندازد و هنوز با گذشت چندین ماه هیچ دادگاهی برای این استاد برگزار نشده است.

دکتر احمدی تاکید کرد: دانشمند ایرانی در آمریکا به جرم خرید دارویی بازداشت شده که جزو اقلام تحریمی آمریکا قرار نگرفته است. ضمن این که این سفارش نیز به دست استاد نرسیده است.

وی با بیان این که در دادگاه های آمریکا هم این اتهام قابل اقامه نیست، اظهار داشت: با توجه به محکمه پسند نبودن این اتهام است که اف بی آی برگزاری جلسه دادگاه را به تعویق می اندازد.

رسول سلیمانی، برادر دکتر مسعود سلیمانی استاد بازداشتی دانشگاه تربیت مدرس در آمریکا نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات بازداشت برادرش گفت: ۳۰ مهر سال ۹۷ بود که برادرم دکتر مسعود سلیمانی دانشمند برجسته سلول‌های بنیادی کشور، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد. او با هماهنگی کامل از طرف دانشگاه تربیت مدرس ایران و با داشتن یک فرصت مطالعاتی وارد این کشور شد که به محض ورود او به این کشور، وی را بازداشت و ویزایش را باطل کردند و به زندان «دیتون» جورجیا در ایالت آتلانتا انتقال دادند.

وی ادامه داد: سفرهای برادرم به آمریکا مسبوق به سابقه بوده و وی قبلاً نیز با دانشگاه کالیفرنیا، همکاری‌های مشترکی داشته است.

سلیمانی با اشاره به این‌که تا به امروز، مسؤولان آمریکایی هیچ‌گونه توضیح و استناد محکمی برای مجرم شناختن وی ابراز نکرده‌اند، بیان کرد: آن‌ها تنها جلسه‌ای که برای برادرم در ۲۴ اردیبهشت ماه جاری بدون حضور او با وکلای او داشتند، اعلام کردند که دکتر سلیمانی قصد داشته است چند عدد «ویال هورمون رشد» را از طریق دو دانشجو به ایران انتقال دهد که این عمل هم انجام نمی‌شود و جالب‌تر این‌که ویال‌ها غیر تحریمی و صرفاً مصرف پزشکی دارند.

برادر دکتر سلیمانی با مضحک و خنده‌دار خواندن این ادعا، خاطرنشان کرد: برادرم هیچ فعالیت مخفی و پنهانی در رابطه با انتقال و مراودات علمی خود نداشته است و این فعالیت‌ها در چارچوب عرف علمی جهانی انجام می‌شود و این ادعای آمریکایی‌ها باعث تعجب چهره‌های داخل و خارج کشور شده است.

وی با وحشتناک خواندن وضعیت دکتر سلیمانی در ندامتگاه آمریکایی، اعلام کرد: برادرم در کنار قاچاقچیان و اراذل و اوباش خیابانی و هم‌چنین کارتن‌خواب‌ها در این ندامتگاه زندانی شده است؛ این در حالی است که وی از بیماری مزمن آی. بی. اس رنج می‌برد و از لحاظ روحی وضعیت فوق‌العاده ناراحت‌کننده‌ای دارد.

وی با اشاره به وفای به عهد خانواده سلیمانی با در نظر گرفتن مصالح کشور و امنیت ملی در رسانه‌ای نکردن این مساله، تاکید کرد: عاجزانه از مسؤولان کشور خواستار رسیدگی فوری به وضعیت دکتر سلیمانی هستیم، او به شدت دلبسته کشور خود است و تا به امروز خدمات فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

گزارش مشاهده تصادفی عارضه بسیار نادر «جنین سنگی» در زن ۵۲ ساله ایرانی

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

بیست و چهارمین دوره کنگره های دوگانه رویان، شهریورماه برگزار می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها