سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

در یک رساله دکتری محقق شد: کاهش عوارض شیمی درمانی با سامانه هوشمند دارورسانی محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45573
دوشنبه، ۲۲ مهر، ۱۳۹۸ | 13:12

در یک رساله دکتری محقق شد: کاهش عوارض شیمی درمانی با سامانه هوشمند دارورسانی محققان ایرانی

در رساله دکتری دانشجوی دانشگاه تهران، فرمولاسیون دوکسوروبیسین بر پایه آلفالاکتالبومین و نانوذرات مغناطیسی آهن جهت تشخیص و درمان سرطان پستان بررسی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، تیم تحقیقاتی بخش نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، موفق به ارائه فرمولاسیون جدید نانوذرات تشخیصی-درمانی برای داروهای شیمی درمانی نظیر دوکسوروبیسین بر پایه پروتئین آلبومین شیرگاوی (آلفالاکتالبومین) و نانوذرات مغناطیسی آهن شده‌اند.

این نانوکامپوزیت توانایی ردیابی پاسخ‌های درمانی از طریق بهبود کنتراست MRI را دارا است. این نانوکامپوزیت فرموله شده کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی و هم‌چنین کاهش روند رشد تومور در موش‌ها را با موفقیت گذرانده است.

این رساله توسط بهداد دلاوری، دانشجوی دکتری نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، با عنوان «طراحی، ساخت و بررسی عملکرد سامانه هوشمند آلفالاکتالبومین -Fe3O4 به‌عنوان حامل داروهای پاکلی تاکسل و دوکسوروبیسین به‌منظور تشخیص و درمان سلول‌های سرطانی» دفاع شد.

این کار پژوهشی به صورت مشترک میان دانشکده علوم و فنون نوین به راهنمایی دکتر علی‌حسین رضایان و مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران به راهنمایی دکتر علی اکبر صبوری و با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده داروسازی دانشگاه سیدنی به انجام رسیده است.

اهمیت این رساله در آنجاست که بر طبق آمار وزارت بهداشت، ایران بالاترین سرعت رشد سرطان در جهان را دارد و سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایرانی است. بر طبق این آمار، سالانه ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان در ایران است.

خروجی این رساله تا به امروز چاپ دو مقاله در مجلات Scientific Reports از انتشارات Nature و ACS Biomaterials science and engineering از انتشارات انجمن شیمی آمریکا است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها