- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پاتوق فضایی ها در تهران افتتاح شد

شامگاه دوشنبه همزمان با هفته جهانی فضا در مراسمی با حضور رییس سازمان فضایی ایران و جمعی از پیشکسوتان و فعالان ترویج کیهان نوردی در ایران، پاتوق فضایی ها در تهران افتتاح شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این پاتوق به عنوان محلی برای گردهمایی فعالان و علاقمندان حوزه فضا و فضانوردی و ترویج این دانش در سطح عموم خصوصا دانش آموزان و جوانان به همت یک خانواده علاقمند به ترویج علم راه اندازی شده که بنابر وصیت پدر، واحد تجاری موروثی را به این فعالیت علمی ترویجی اختصاص داده اند.

سیروس برزو، روزنامه نگار علمی و پیشکسوت ترویج کیهان نوردی در ایران هم که با واگذاری امانی بخشی از مجموعه باارزش یادمان های فضانوردی خود در برپایی پاتوق فضایی با خانواده مرحوم مهندس محمدرضا یزدی همکاری دارد در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار دیده بان علم ابراز امیدواری کرد که ایجاد پاتوق فضایی زمینه ساز تعامل و هم فکری هر چه بیشتر فعالان حوزه ترویج علم خصوصا دانش کیهان نوردی در کشور باشد.

لیلا یزدی، دختر مرحوم یزدی هم در گفت و گو با خبرنگار دیده بان با اشاره به این که پدر فقیدش که یک آموزگار و از مدیران اجرایی طرح های نوسازی مدارس بوده همواره آرزو داشته که واحد اداری محل کار وی به یک فعالیت علمی فرهنگی اختصاص یابد از این که پس از هفت سال موفق به تحقق خواست پدر شده ابراز خرسندی کرد و گفت: دوست دارم این محل جایی باشد که فرزندان من و همه نوجوانان و جوانان ما با پیشکسوتان و فعالان حوزه های مختلف علمی خصوصا دانش فضا آشنا شوند تا سودای مهاجرت از کشور را از سر بیرون کنند و خوشحالم که در همین مدت کوتاه با بسیاری از جوانان علاقمند و پرشور که برای سربلندی و پیشرفت علمی کشور تلاش می کنند آشنا شدم.

دکتر فریدالدین آرائی نژاد، داماد مرحوم یزدی که دانش آموخته علوم آزمایشگاهی است و ۱۵ سالی است که با علاقه در حوزه نجوم آماتوری فعالیت دارد طی سخنانی در مراسم افتتاح پاتوق فضایی اظهار داشت: این مجموعه نخستین استارتاپ ترویج دانش فضایی در کشور است ولی امیدوارم با حمایت سازمان فضایی آخرین استارتاپ این حوزه نباشد.

دکتر براری، رییس سازمان فضایی ایران هم در سخنانی با تقدیر از خانواده یزدی و سیروس برزو به دلیل برپایی پاتوق فضایی گفت: تلاش سازمان فضایی این است که بستر لازم را برای فعالیت حداکثری بخش خصوصی خصوصا جوانات علاقمند در بخش های مختلف صنعت فضایی از جمله بهره مندی از خدمات ماهواره فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم با همکاری شهرداری برخی پارک ها را به ترویج نجوم اختصاص دهیم و با برخی استانداری ها هم توافق کرده ایم که روستایی هایی را که آسمان صافی دارند به عنوان کانون های گردشگری نجومی تعیین کنیم و برنامه های ویژه ای هم برای جلوگیری از آلودگی نوری آنها داریم.

رییس سازمان فضایی در پایان تصریح کرد: بسیار خوشحالم که چنین فضایی برای فعالیت های ترویجی استاد برزو فراهم شده و سعی می کنم خودم هم در این پاتوق حضور پیدا کنم.

کاظم کوکرم، دبیر گروه دانش روزنامه جام جم از دیگر سخنرانان نشست افتتاحیه پاتوق فضایی هم در سخنرانی کوتاه خود به اهمیت ویژه ماه در اکتشافات فضایی پرداخت و با اشاره به ماموریت اخیر هند در ارسال کاوشگر به سطح ماه گفت: ماه به عنوان پایه ای برای سفر به مریخ و توسعه ماموریتهای فضایی در کانون توجه کشورهای مختلف قرار دارد و ایران هم می تواند با همکاری کشورهایی مثل چین و هند در این حوزه وارد شود.

وی با اشاره به ظهور قدرتهای جدید فضایی مثل چین و هند، آسیا را عرصه جدید رقابت فضایی در دهه های پیش رو عنوان کرد.

در این مراسم همچنین استاد دالکی، پیشگام ترویج نجوم آماتوری در کشور، قزوینی، سردبیر سابق روزنامه دانشمند، رضایی و آهنگری از فعالان ترویج دانش فضایی هم سخنرانی کردند و پایان بخش مراسم، بازدید از مجموعه یادبودهای فضایی سیروس برزو بود که به صورت امانی در پاتوق فضایی به نمایش گذاشته شده است.

پاتوق فضایی در خیابان شریعتی، روبه روی سینما صحرا، ساختمان ۲۷۲، طبقه سوم به زودی پذیرای عموم علاقمندان به فضا و کیهان شناسی خواهد بود.

انتهای پیام