شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ابداع روشی جدید برای جلوگیری از یخ‌زدگی انگشتان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45444
سه شنبه، ۹ مهر، ۱۳۹۸ | 13:53

ابداع روشی جدید برای جلوگیری از یخ‌زدگی انگشتان

محققان ارتش آمریکا موفق به اختراع دستگاه گرمایش شخصی شدند که در هنگام سرما از یک روش منحصربه‌فرد برای ارسال خون گرم به نوک انگشتان استفاده می‌کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، پتنت به ثبت رسیده توسط جان کاستلانی، فیزیولوژیست و متخصص هوای سرد ارتش، پدهای گرمایشی کوچکی را توصیف کرده که با قرار گرفتن بر روی گونه‌ها و پیشانی سربازان، ناحیه عصبی صورت (Trigeminal Nerve) را تحریک کرده و در نتیجه، خون را به انگشتان آن‌ها می‌رساند.

کاستلانی با اشاره به این که یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که سربازان در آب‌وهوای سرد با آن مواجه هستند، از دست دادن کنترل و مهارت کار با دست‌هایشان است، اظهار داشت: دستکش‌های ضخیم، قدرت لامسه سربازان را کاهش داده و عملاً کارکرد مهارتی آن‌ها، ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت. همین عامل، موجب می‌شود تا سربازان متمایل به خارج کردن دستکش‌ها در هنگام کار با انگشتان خود باشند. با خارج شدن دستکش، به دلیل سرما جریان خون در دست‌ها کاهش یافته و اختلال در کنترل و حرکت آغاز می‌شود. گرم کردن صورت از طریق نوعی رفلکس فیزیولوژیکی، بدن را به این باور می‌رساند که فضا گرم‌تر شده و جریان خون در انگشتان افزایش می‌یابد».

تیم تحقیقاتی پیگیر ساخت نمونه اولیه‌ای از این دستگاه هستند و تلاش برای قابل‌حمل کردن و کاربرپسند شدن آن نیز، ادامه دارد.

تجاری‌سازی این فناوری با هماهنگی برنامه انتقال فناوری ارتش (TechLink) انجام می شود که به شرکت‌های خصوصی کمک می‌کند تا اختراعات و پتنت‌های ارتش را از منظر پتانسیل تجاری آن‌ها ارزیابی کرده و توافقنامه‌های اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت را به امضا برسانند. با توجه به کاربردهای جانبی این فناوری، به‌ویژه در مکان‌های تفریحی روباز و نیز در محیط‌های سرد صنعتی، احتمالاً این فناوری با استقبال شرکت‌ها مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

۱۰۰ دانشگاه برتر جهان از لحاظ تعداد اختراعات معرفی شدند/ دانشگاه نفت عربستان در رتبه چهارم دنیا!

پیشتازی دانشگاه امیرکبیر در ثبت اختراع بین الملی با ۲۲ پتنت

در گزارش ستادراهبری نقشه جامع علمی مطرح شد:ایران جزو پنج کشور برتر جهان در رشدکارآفرینی/اشتغال ۳۰۰هزار نفر در شرکتهای دانش‌بنیان/پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی

روغن ماهی و ویتامین E،کیفیت و مقاومت سرمایی اسپرم را افزایش می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها