- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ادعای منابع خبری غرب مبنی بر انفجار در سکوی پرتاب ماهواره برهای ایران

برخی رسانه های آمریکایی با انتشار تصویری ماهواره ای مدعی شدند در سکوی پرتاب پایگاه فضایی امام خمینی در جنوب سمنان آثار انفجار یک ماهواره بر مشاهده می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، منابع خبری غربی با استناد به تصویری ماهواره ای که توسط شرکت خصوصی آمریکایی Planet Labs Inc گرفته شده مدعی انفجار یک ماهواره بر حین پرتاب یا لحظاتی بعد از پرتاب از سکوی پرتاب ماهواره برها در این پایگاه فضایی شده است.

خبرگزاری رویترز هم روز گذشته در گزارشی مدعی شد یک مقام ایرانی که نامش را ذکر نکرده، انفجار در سکوی پرتاب موشک در پایگاه فضایی امام خمینی را تایید کرده است.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توئیتر این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. راستش ناهید۱ حالش خوب است و هم اکنون در آزمایشگاه مستقر است.»

وی از خبرنگاران دعوت کرد که با حضور در آزمایشگاه از این ماهواره مخابراتی دیدن کنند.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران اخیرا اعلام کرده بود که امسال سه ماهواره ناهید۱، ظفر و پارس ۱ در مدار زمین قرار می‌گیرند.

‎وی با بیان اینکه ماهواره ناهید ۱ در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار می‌گیرد و طول عمر ماندگاری‌اش دو و نیم ماه است، اضافه کرده بود: «تصمیم داریم یکسری از فن‌آوری‌های ماهواره‌های مخابراتی را در این ماهواره آزمایش کنیم. فن‌آوری پنل خورشیدی باز شونده، ارتباطات بین ماهواره‌ای و کنترل سه محوره جزو موضوعاتی هستند که با در مدار قرار گرفتن این ماهواره، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.»

انتهای پیام