جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

در مجله ساینس منتشر شد:رمزگشایی از ژنومیکس گاو باستانی با مشارکت محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45159
شنبه، ۵ مرداد، ۱۳۹۸ | 13:00

در مجله ساینس منتشر شد:رمزگشایی از ژنومیکس گاو باستانی با مشارکت محققان ایرانی

یک تیم بین المللی از متخصصان ژنتیک شامل شش محقق ایرانی موفق به رمزگشایی از وقایع پیش از تاریخ (Prehistory) در جنس گاو شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این تحقیق که نتایج آن در مجله علمی ساینس منتشر شده محمد فرهاد وحیدی، محقق پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران (پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری منطقه شمال کشور)، فاطمه محاسب، حسین داوودی، رویا خزعلی و مرجان مشکور از دانشگاه تهران و سعید ابراهیمی از دانشگاه آزاد و جمعی از محققان خارجی مشارکت داشته اند.

در این تحقیق ۶۷ ژنوم باستانی از گاو وحشی و اهلی که از یک تاریخچه هشت هزار ساله نمونه گرفته شده بود، تعیین توالی شده که آنالیز DNA باستانی نشان داده است که پیشینه بزرگترین حیوان اهلی شده یعنی گاو، با ظهور اولین اقتصادهای پیچیده، شهرها و ظهور و سقوط اولین امپراطوری های انسانی جهان هماهنگ است.

گاو حدود ۱۰ هزار سال پیش اهلی شده اما تجزیه و تحلیل نژادهای مدرن منشاء آنها را آشکار نکرده است. مجموعه داده منحصر به فرد به دست آمده در این مطالعه، این امکان را فراهم آورد تا بدون تکیه بر تنوع ژنتیکی گاوهای مدرن و با نگاه مستقیم به گذشته ، تغییرات ژنتیکی در زمان و مکان مشاهده شده و رویدادهای منطقه ای قبل از زمان آمیختگی بین جمعیتهای گاو مدرن (Bos taurus و Bos indicus) که همچنان مبهم مانده بود، آشکار شود.

مطالعات قبلی نشان داده که نگهداری حیوانات اهلی از خاور نزدیک کهن (Ancient Near East) آغاز شده است. اولین گاوها Bos taurus هستند که هیچ جد مشترکی از Bos indicus یا زبو (Zebu) که آن زمان در نواحی مختلفی از Indus Valley پرورش داده می شدند، در آنها وجود نداشته است و این در حالی است که هر دو این گونه ها در کنار هم در منطقه خاور نزدیک کهن وجود داشته اند.

مشاهدات این تحقیق نشان داد که در عصر برنز – در تقریباً ۴۲۰۰ سال پیش – به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالیهای پی درپی که طی چند قرن اتفاق افتاده بود، آمیختگی سریع و گسترده ای بین این دو گونه گاو اتفاق افتاده است. آن زمان مصادف بوده با فروپاشی اولین امپراتوری جهان در بین النهرین (Mesopotamia) و مصر و استفاده از گاوهای نر زبو مقاوم به شرایط خشکی (arid-adapted zebu bulls) برای انجام فعالیت های اصلاحی در گله های Bos taurus که پاسخی به تغییرات آب و هوایی آن زمان توسط گله داران باستانی بوده است.

این نقطه آغاز پراکندگی بزرگ zebu بوده که تا امروز ادامه دارد. نسل گاوهای دره باستانی Indus ، امروزه در تمام مناطق گرمسیری قاره ای پرورش داده می شوند.

در این تحقیق که به رهبری کالج Trinity در شهر دوبلین ایرلند انجام شده مقایسه ژنوم گاوهای اهلی اولیه با اجداد آنها، نیا گاوها (aurochs)، معرفی و ورود (introgression) مجزای جمعیت های وحشی از منشاءهای متفاوت به جمعیت های اهلی را آشکار کرده است.

نتایج این تحقیق طی مقاله ای با عنوان” Ancient cattle genomics, origins, and rapid turnover in the Fertile Crescent” در ۱۲ جولای ۲۰۱۹ در مجله معتبر Science به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها