- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دكتر جعفريان تلاش زیادی برای حفظ موقعيت ایران در اتحاديه بين المللى رياضى دان ها کرد

مرحوم جعفریان که از پایه گذاران مكتب “عملگرهاى خطى كرانه دار” در آناليز تابعى در ایران بود  طی سالهایی که در ايران بود، خدمات بسيار زيادى به جامعه رياضى كرد و در سالهای تدریس در آمریکا، خانه اش، مامن دانشجويان و همكارانى بود كه براى اشتغال به تحصيل و كار، نيازمند حمايت بودند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر زهرا گويا و دکتر بيژن ظهورى زنگنه از اساتید ریاضی طی یادداشتی در رثای مرحوم دکتر جعفریان، استاد فقید دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه نیوهیون آمریکا و از روسای پیشین انجمن ریاضی ایران که هفته گذشته پس از دو هفته كما در بيمارستان وابسته به دانشگاه ييل درگذشت با مروری بر سوابق و تلاش های علمی وی آورده اند: دكتر جعفريان مدرك كارشناسى خود را از دانشگاه تهران گرفت. سپس با تاسيس دوره كارشناسى ارشدرياضى در دانشگاه شيراز (دانشگاه پهلوى سابق) همراه با آقاى دكتر مهدى رجبعلى پور، آقاى دكتر عبادالله محموديان و آقاى دكتر هادى خرقانى، در آن دوره پذيرفته و از همانجا، فارغ التحصيل شدند. دكتر جعفريان پس از فراغت از تحصيل به عنوان مربى، در همان دانشگاه(دانشگاه شيراز)، مشغول به تدريس شد.
بعد از چند سال، دكتر جعفريان با دكتر مهدى رجبعلى پور، همكلاس و دوست ديرين خود، دوره دكترى را در دانشگاه تورونتو كانادا طى كردند.
استاد راهنماى دكتر جعفريان، پروفسور پيتر مايكل رزنتال بود. وي پس از دريافت مدرك دكترى رياضى خود، در سال ١٣٥٢ به ايران بازگشت و تا سال ١٣٦٧،استاد دانشگاه صنعتى شريف در ايران بود.
وي به همراه دكتر مهدى رجبعلى پور، مكتب “عملگرهاى خطى كرانه دار” را درآناليز تابعى در ايران پايه گذارى كرد كه ده ها و ده ها نفر در اين مكتب تحقيق كردند و فارغ التحصيل شدند.
طى مدتى كه دكتر جعفريان در ايران بود، خدمات بسيار زيادى به جامعه رياضى كرد. از جمله كارهاى تاثير گذار ايشان خدماتى بود كه با حداقل امكانات در انجمن رياضى ايران انجام داد(به عنوان رييس انجمن) و رئيس بخش رياضى مركز نشر دانشگاهى، مترجم مستقل و مشترك كتاب هاى مرجع رياضى، تاليف مقاله هاي ترويجى براى توسعه رياضى در جامعه، تحقيقات ارزنده و با كيفيت و چاپ آن ها در مجلات وزين بين المللى، مشاركت در برگزارى كنفرانس هاى سالانه رياضى و معلمى اثربخش كه شيرينى معلمى شان همچنان در ذايقه شاگردانشان باقى است.
اينها فقط اشاره مختصرى به كارهاى رسمى شادروان جعفريان است.
وجه مهم تر و ماندگار دكتر جعفريان، شكيبايى و آرامش و شاكر بودنش با وجود سختيهاى بسيارى كه كشيد- به ويژه از دست دادن ناباورانه فريد ٢١ ساله-٠
همچنين، انسانيت مثال زدنى و خوش سلوكى و اخلاق مدارى و مهمان نوازى از ساير ويژگى هاى ايشان بود.
خانه دكتر جعفريان در خارج از ايران، مامن دانشجويان و همكارانى بود كه براى اشتغال به تحصيل و كار، نيازمند حمايت بودند. شاگرد پرورى، مردم دارى و روى باز خودشان و خانواده گرامى شان، زندگى در غربت را براى بسيارى قابل تحمل كرد تا كارشان را به ثمر برسانند٠
اينها تنها بخشى از ميراث آموختنى و الگويى دكتر جعفريان است كه برايمان به يادگار مى ماند٠ يكى ديگر از كارهاى انسانى و تاثيرگذار ايشان كه يادآوريش مى تواند براى همه آموزنده باشد، تلاشى بود كه سال گذشته از جانب ايشان صورت گرفت:
وقتى سال گذشته با دكتر جعفريان در مورد حق عضويت هاى عقب افتاده انجمن رياضى ايران و خطر از دست رفتن موقعيت انجمن در اتحاديه بين المللى رياضى دان ها صحبت كرديم، ايشان با تعداد بسيارى از رياضى دان ها و متخصصان ايرانى مقيم امريكا و كانادا در مورد پرداخت بخشى از حق عضويت هاى انجمن از طريق جلب هديه هاى آن ها مذاكره كردند، با چند وكيل مجرب مشورت نمودند و چند بار با اتحاديه (IMU) مستقيم مكاتبه كردند تا اين كار (پرداخت حق عضويت) انجام شود كه متاسفانه اجل مهلت نداد تا نتيجه زحماتش را ببيند٠
شادروان دكتر على اكبر جعفريان، به عنوان بخشى از حافظه و وجدان تاريخى جامعه رياضى ايران، جاودانه خواهدشد.
ياد و خاطره بزرگ منشى ها، مهربانى ها و تواضع و محبت هايش، هميشه با ما خواهد بود.»

انتهای پیام