جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس اسبق انجمن ریاضی ایران درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45129
چهارشنبه، ۲ مرداد، ۱۳۹۸ | 10:18

رییس اسبق انجمن ریاضی ایران درگذشت

دکتر علی اکبر جعفریان از روسای سابق انجمن ریاضی ایران که مدتی ریاست گروه ریاضی مرکز نشر دانشگاهی را نیز عهده دار بود در پی ابتلا به بیماری در بیمارستانی در نیوهیون آمریکا درگذشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، زنده یاد دکتر جعفریان که متولد سال ۱۳۲۴ در شاهرود بود دوره کارشناسی ریاضی را در دانشگاه تهران گذراند و پس از گذراندن دوران تحصیلات دبس در سال ۱۳۴۵ وارد فوق لیسانس دانشگاه پهلوی شیراز گردید و همزمان تا سال ۱۳۴۹ به تدریس در آن دانشگاه مشغول بود.

وی از شهریور ۱۳۴۹ تا خرداد ۱۳۵۲ با بورس تحصیلی از دانشگاه تورنتوی کانادا مقطع دکتری را گذراند و پس از فراغت به ایران برگشت و در سمت های استادیاری، دانشیاری و استادی دانشگاه صنعتی شریف به تدریس و تحقیق پرداخت.

مرحوم جعفریان طی همین سال ها به عنوان رییس انجمن ریاضی ایران و رییس گروه ریاضی مرکز نشر دانشگاهی هم به خدمات فرهنگی و اجتماعی خود ادامه می‌داد. وی سالهایی هم در بخش ریاضی دانشگاه نیوهیون آمریکا به تدریس مشغول بود و با تعدادی از ریاضیدانان از جمله پرفسور رجوی و پروفسور رزنتال مقالات متعددی منتشر کرد.

به گفته دکتر مهدی رجبعلی پور، عضو فرهنگستان علوم که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ همکلاسی مرحوم جعفریان بوده و در دوران تدریس در دو مقاله ریاضی همکاری داشته اند، دکتر جعفریان که از حدود چهار سال پیش از نوعی بیماری خون رنج می برد و از چندی قبل در بیمارستانی در نیوهیون در حالت کما به سر می برد، ساعاتی پیش در این بیمارستان درگذشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مراسم یادبود زنده یاد استاد نوذری دالینی در دانشگاه تهران برگزار می شود

درگذشت ریاضیدان برجسته ایرانی در سانحه تلخ رانندگی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

نمایه شدن مجله انجمن ریاضی ایران در MathSciNet

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها