پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

مشاهده دو گونه نادر از مرجان‌های سخت در خلیج فارس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45117
دوشنبه، ۳۱ تیر، ۱۳۹۸ | 14:00

مشاهده دو گونه نادر از مرجان‌های سخت در خلیج فارس

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از مشاهده دو گونه نادر مرجان سخت در محدوده سمبارون خلیج فارس خبر دادند.

به گزارش دیده بان علم ایران در تحقیقات میدانی که توسط پژوهشگران حوزه علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در تیرماه جاری در منطقه “سمبارون” بین جزایر “کیش” و “هندورابی” انجام شد، دو گونه نادر مرجان سخت مشاهده شد.

این گونه‌ها به نام Plesiastrea versipora وPavona explanulata که برای نخستین بار از این منطقه رؤیت و گزارش شد، در اعماق شش تا هشت متری در روی بستر صخره‌ای مشاهده شده است.

یافته‌های محققان حاکی از آن است که مجموعه‌ای از مرجان‌های متنوع سخت و نرم در منطقه سمبارون وجود دارد که ظاهراً در هیچ موقع تحت تاثیر پدیده سفیدشدگی قرار نداشته و می‌تواند به صورت یک منطقه شاهد برای مقایسه تاثیرات پدیده سفیدشدگی و یا آلودگی‌های مختلف انسانی و طبیعی با مرجان‌های جزایر مشرف به آن در نظر گرفته شود.

مرجان

“سمبارون” نام منطقه‌ای با تپه‌های صخره‌ای زیردریایی است که ما بین آب‌های جزایر کیش و هندورابی واقع شده است. فاصله سمبارون تا کیش ۱۰ و تا هندورابی ۷ کیلومتر است. عمق آب در بالای این تپه بین ۴ تا ۱۲ متر در نوسان است؛ اما عمق آب‌های اطراف آن بالغ بر ۴۰ متر نیز می‌شود.

به علت دور بودن این منطقه از جزایر کیش و هندورابی، مرجان‌های آن به طور نسبی نه تنها تحت تاثیرات سوء انسانی قرار ندارند،‌ بلکه دارای تنوع و فراوانی نسبتاً زیادی نیز هستند و از سلامت نسبی مطلوبی برخوردارند.

مشاهدات میدانی این تحقیقات دریایی توسط دکتر حمید رضایی، پژوهشگر حوزه علوم دریایی و دکتر کیوان کبیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه ثبت و گزارش شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

دومین دوره نمایشگاه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کیش برگزار می شود

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها