- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تقدیر بانک رفاه از برگزیدگان رقابت استارتاپی/عضو هیات مدیره بانک رفاه:ایران در بهبود اکوسیستم کارآفرینی از ۱۰ کشور اول دنیاست

عضو هیات مدیره بانک رفاه با تاکید بر این که هرگونه تحول در عرصه کسب و کار و رونق اقتصادی در دنیای امروز در گرو حمایت جدی از استارتاپ هاست اظهار داشت: بانک رفاه با درک ضرورت حضور پررنگ در این حوزه با راه اندازی مرکز نوآوری رفاتک تلاش دارد از ظرفیت استارتاپ های فعال در حوزه های مالی و سلامت برای خدمت رسانی هر چه بهتر به مردم استفاده کند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، حسین رحمتی که در مراسم اعطای جوایز برندگان رویداد رفاتک پیچ در اتاق جلسات حوزه ریاست بانک رفاه سخن می گفت با اشاره به تحول خیره کننده ای که با شکل گیری استارتاپ ها در فضای کسب و کار ایجاد شده اظهار داشت: بانک ها هم برای حفظ جایگاه خود در عرصه های مالی و تجاری چاره ای جز همراهی با این جریان و تغییر سمت و سوی درآمدهای خود به سمت استارتاپ ها ندارند و بانک رفاه با همین دید نسبت به راه اندازی مرکز نوآوری رفاتک اقدام کرده تا فارغ از سیستم دست و پاگیر اداری حضور فعالانه تری در این حوزه داشته باشد.

عضو هیات مدیره بانک رفاه در عین حال به موانع و چالش های پیش روی استارتاپ ها اشاره کرد و گفت: تامین منابع مالی یکی از مهمترین چالش های استارتاپ هاست که ناشی از عدم اعتماد سرمایه گذاران به ورود در فضای کسب و کارهای اینترنتی است. رصد مستمر و حمایت مناسب سازمان های بالادستی در حوزه استارتاپ ها، کمک شایانی به جلب اعتماد سرمایه گذاران و ورود بخش خصوصی به این حوزه می کند که با توجه به شرایط بسیار ویژه کشور لازم است حضوری فعال تر در این عرصه داشته باشیم.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری بانک رفاه (رفاتک) در سال ۱۳۹۷ که ناشی از اعتقاد و دید عمیق هیات مدیره و مجموعه بانک رفاه نسبت به ضرورت بهره مندی از ظرفیت متخصصان و نخبگان دارد اظهار داشت: این مرکز در کمتر از یک سالی که از راه اندازی آن می گذرد توانسته رویدادها و نشست های بسیار موثری را برگزار کند. بانک رفاه به عنوان بانک سلامت محور در سیستم بانکی کشور امید دارد با حضور استارتاپ های حوزه های سلامت و فناوری مالی خدمت هر چه بهتر و بیشتری را به مردم خصوصا گروه های هدف بانک ارائه کند.

فرشید فرخ نژاد، عضو هیات مدیره بانک رفاه هم طی سخنانی در این نشست با تقدیر از برگزیدگان رویداد استارتاپی مرکز نوآوری بانک رفاه (رفاتک) که همزمان با نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ با عنوان رفاتک پیچ برگزار شد اظهار داشت: بانک رفاه از سال ها پیش دارای مرکز تحقیقاتی و ساختارهای حمایت از پژوهش و نوآوری بود و هدف از راه اندازی مرکز نوآوری بانک این است که خارج از بوروکراسی اداری حضور فعالتری در این حوزه ها داشته باشیم.

وی با بیان این که بانک ها نسبت به سرمایه های مردم مسوول بوده و باید در قبال سرمایه گذاری های خود پاسخگو باشند، اظهار داشت: بانک در بحث مسوولیت های اجتماعی وظیفه خود را انجام می دهد و در بحث سرمایه گذاری هم مراقبت های لازم را داریم که در بخش های مناسب فعالیت کنیم.

فرخ نژاد خطاب به برگزیدگان رویداد استارتاپی رفاتک گفت: ایده خوب بسیار مهم است اما مهتمر از آن سرمایه گذاری و عرضه به موضوع آن به جامعه و بعد از آن وجود تیم پشتیبانی و سرمایه گذاری قوی است که بانک رفاه تلاش دارد این نیاز را پوشش دهد لذا از هر ایده مناسب که احتمال موفقیت دارد حمایت می کند.

دکتر هادی ویسی، رییس مرکز نوآوری بانک رفاه هم در سخنانی با تقدیر از حمایت های رییس و هیات مدیره بانک رفاه از فعالیت های مرکز ، هدف از برگزاری رقابت استارتاپی رفاتک پیچ را شناسایی و ایجاد تعامل با استارتاپ ها و صاحبان ایده در دو حوزه فین‌تک (فناوری های مالی) و سلامت عنوان کرد و گفت: بانک رفاه همواره با مراکز درمانی و بیمه‌ای فعال در حوزه سلامت در ارتباط بوده و به دلیل همین رویکرد، محورهای اصلی فعالیت مرکز نوآوری رفاتک، فین‌تک و سلامت است..

وی با اشاره به این که در پی فراخوان رویداد، حدود ۷۰ ایده به مرکز ارائه و ۱۱ ایده برتر برای شرکت در این رویداد معرفی شده بودند اظهار داشت: در رویداد رفاتک پیچ که خردادماه با حضور مدیرعامل و هیات مدیره بانک رفاه در محل نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، تیم‌های شرکت کننده به معرفی اجمالی شرکت، اهداف، تیم، مشکلات، راه‌حل، فرصت بازار، محصول، مشتریان، تکنولوژی، رقبا، کشش، مدل کسب‌ وکار و برنامه بازاریابی امور مالی استارتاپ‌ خود پرداختند و در پایان، تیم‌های دنگی‌پال، ارزدیجیتال، جیبی‌مو و آسانیسم به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا چهارم شدند.

ویسی خاطرنشان کرد: طی یک ماهی که از رویداد گذشت با چهار تیم برگزیده و تیم های دیگر نشست هایی را برگزار کردیم و در فضایی کارشناسی و متناسب با حوزه فعالیت هر استارتاپ، ایده ها و طرح های کسب و کار مربوطه را بررسی کردیم. ما به همکاری با هر چهار تیم برگزیده برای سرمایه گذاری و کار جدی علاقمند هستیم و برگزاری رویداد و اعطای جوایز را مساله ای فرعی در کنار این کار اصلی می بینیم.

وی با اشاره به برگزاری این جلسه در حوزه ریاست بانک تصریح کرد: تاکید ویژه رییس و هیات مدیره بانک بر حمایت از استارتاپ ها و حضور اعضای هیات مدیره بانک در این جلسه علی رغم مشغله فراوان آنها برای گفت و گو با فعالان این حوزه و شنیدن نظرات و ایده های تیم های برگزیده، نشان از رویکرد مثبت و همراهی هیات مدیره با فضای استارتاپی دارد که امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای توسعه مرکز و حمایت از استارتاپ ها استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای تیم های استارتاپی برگزیده به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

ماندانا ابوالفتحی، هم بنیانگذار جیبی مو در سخنان خود با اشاره به این که استارتاپ ها در شرایط فعلی وضعیت بسیارپرچالشی دارند و خصوصا در زمینه حفظ افراد متخصص با توجه به جذب آنها از سوی کشورهای همسایه و همچنین تامین منابع مالی لازم با محدودیتهای زیادی مواجه هستند اظهار داشت: سه، چهار سال پیش با توجه به تحولات پس از برجام فضای بسیار مساعدی برای فعالیت استارتاپ ها ایجاد شده بود و بخش خصوصی تمایل زیادی به سرمایه گذاری در این حوزه داشت اما در شرایط فعلی از این تمایل کاسته شده که شرایط ایجاد شده فرصت خوبی برای بانک رفاه و سازمان های دولتی است که در فضای استارتاپی فعال شوند.

عرفان مرادیان، هم نیانگذار و مدیرعامل جیبی مو هم در سخنانی بر تاثیر خوب همکاری استارتاپ ها با سازمان ها تاکید و خاطرنشان کرد: این اتفاق مثبت در حوزه نوآوری کارآفرینی سازمانی را تقویت می کند البته تاکنون فعالیت چندانی از بانک ها و سازمان های دولتی ندیده ایم.

وی با اشاره به این که ایران در شاخص نوآوری در بین ۱۲۹ کشور رتبه ۶۵ را کسب کرده است گفت: این رتبه نشان می دهد که ما نوآور هستیم ولی وقتی ارکان این شاخص را می بینیم رتبه ما در زمینه هایی مثل پیچیدگی کسب و کار و بازار و نهادها بسیار پایین است. طبیعی است که در چنین فضایی با وجود نوآوری های متعدد بسیاری از ایده ها و استارتاپ ها به نتیجه نمی رسند.

مرادیان با تاکید بر این که حمایت از استارتاپ ها از الزامات تحول دیجیتال در اقتصاد کشور است و نه یک انتخاب، برگزاری رویداد رفاتک پیچ و حمایت بانک رفاه از استارتاپ های مالی را به فال نیک گرفت و تاکید کرد: استارتاپ جیمی مو تلاش می کند نیازهای سیستم بانکی را به بهترین نحو پاسخ دهد.

در پایان این مراسم جوایز تیم های اول تا چهارم که با تصویب هیات مدیره بانک رفاه ۲۰ درصد به مبلغ هر یک افزوده شده اعطا شد.

تیم‌ دنگی‌پال با کسب رتبه اول ۱۲ میلیون تومان، ارزدیجیتال با کسب رتبه دوم، ۸ میلیون تومان و جیبی‌مو و آسانیسم که با اختلافی اندک حائز رتبه های بعدی شده بودند هر یک ۶ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کردند.

رفاتک که در سال ۱۳۹۷ با هدف فعالیت در دو حوزه اصلی فناوری مالی و سلامت توسط بانک رفاه و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده می کوشد با توجه به توان و زیرساخت های بانک و شرکای کلیدی آن و استفاده از توان متخصصان و نخبگان کشور به عنوان یکی از بازیگران اصلی زیست بوم فناوری مالی و سلامت ایران شناخته شود و بتواند بین دو حوزه مالی و سلامت پل بزند. نوآوران حوزه های مالی و سلامت می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مرکز و بهره مندی از تسهیلات آن به نشانی www.refatech.com مراجعه کنند.

انتهای پیام