سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پایگاه‌های اطلاعات «دانش ایران»، فردا رونمایی می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45028
شنبه، ۲۲ تیر، ۱۳۹۸ | 16:24

پایگاه‌های اطلاعات «دانش ایران»، فردا رونمایی می شود

مراسم رونمایی از پایگاه‌های اطلاعات «دا» (دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان) و «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی» فردا در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار می شود.

به گزارشدیده بان علم ایران، «دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان» از گزارش‌های کلیدی تحلیلی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است که ۳۰ سنجه کلیدی را درباره انتشارات ایرانیان در نمایه‌نامه‌های «واس» و «اسکوپوس» پایش می‌کند.

«دانش ایران» تنها گزارش تحلیلی است که داده‌های نمایه‌نامه‌های «واس» و «اسکوپوس» را در هم می‌آمیزد و پس از حذف هم‌پوشانی‌ها به پایش این سنجه‌ها می‌پردازد. سنجه‌هایی که در سامانه «دانش ایران» آمده‌اند در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند: آمار انتشارات علمی، مشارکت علمی مؤسسه‌ها، مشارکت علمی ایران در جهان، نسبت انتشارات علمی به شاخص‌هایی همانند «جی. دی. پی» و «بودجه تحقیق و توسعه»، و تأثیر انتشارت علمی برای تحلیل انتشارت علمی ایران، نام نزدیک به شش هزار مؤسسه بررسی و یک‌دست شده‌اند. انجام این کار درباره برخی مؤسسه‌ها که نامشان به ۴۰ شکل متفاوت نوشته می‌شود لازم است. سامانه «دانش ایران» دربردارنده داده‌های تحلیلی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی است.

اصطلاح‌نامه هم مجموعه ای از واژه‌هاست که افزون بر نظم الفبایی مانند فرهنگ‌ها، دارای سامانِ شبکه‌ای و مفهومی میان واژه‌های یک یا چند رشته از دانش بشری است. این سامانِ مفهومی با چند گونه پیوند میان واژه‌ها؛ در سازمان‌دهی و بازیابی اطلاعات، واکاوی اطلاعات و علم‌سنجی، برنامه‌ریزی آموزشی، و مانند آنها کاربردهای بسیار دارد و در ساخت آنتولوژی (هستان‌شناسی) به مثابه ابزاری برای وب معنایی، پیش‌نیازی کلیدی و بی‌مانند است. در اصطلاح‌نامه‌ها، واژه‌ها ساختار می‌یابند و مفهوم‌ها با اصطلاح‌ها بیان و به گونه‌ای چیده می‌شوند که پیوند میان آنها، آشکار و روشن و اصطلاح‌های مرجح با سرمدخل‌هایی برای مترادف‌ها یا شبه‌مترادف‌ها همراه باشند.

در مراسم رونمایی از پایگاه‌های اطلاعات «دا» (دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان) و «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی»، مسعود برومند – معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دبیرکل شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری – حضور دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش تبصرة ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» منتشر شد

همانندجویی کتاب به خدمات «ایرانداک» افزوده شد

سه دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها