سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی: تدوین برنامه پایش بلندمدت محیط های ساحلی و دریایی کشور ضروری است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45012
چهارشنبه، ۱۹ تیر، ۱۳۹۸ | 14:10

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی: تدوین برنامه پایش بلندمدت محیط های ساحلی و دریایی کشور ضروری است

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به اهمیت دادهای جمع آوری شده در «برنامه های پایش محیط های ساحلی و دریایی پیرامونی ایران» در توسعه دریامحور بر ضرورت تدوین برنامه پایش بلندمدت محیط های ساحلی و دریایی کشور تاکید کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حمید علیزاده لاهیجانی خاطرنشان کرد: در برنامه پایش نواحی ساحلی دریاهای پیرامونی ایران که در مناطق بین کشندی و زیر کشندی (تا عمق ۳۰- متر) خلیج فارس و دریای عمان و آب های ‏ساحلی و دور از ساحل ( ۸۰۰- متر) دریای خزر صورت می گیرد، پارامتر های مختلف اقیانوس شناختی در جریان عملیات های منظم میدانی، استفاده از ‏داده های ماهواره ای و هواشناختی که برداشت می گردد می تواند در برنامه های مدیریت جامع مناطق ساحلی‏‎(ICZM) و توسعه با ‏محوریت دریا ‏‎(MSP) ‎‏ مورد استفاده قرار گیرد. ‏

علیزاده افزود: این برنامه کلان همچنین نگاهی ویژه به رصد و مطالعه حوادث دریایی- جوی پیش بینی نشده ‏‏(کشند قرمز، اثرات سیلاب در محیط دریایی و طوفان های دریایی دارد که از آن جمله می توان به مطالعه پارامتر های مختلف هیدرولوژی و ‏هیدروبیولوژی در مصب اروند رود، مند، خلیج گرگان و رودخانه باهو کلات در استان های جنوبی و شمالی کشور و پس از سیلاب های فرودین ماه ۱۳۹۸ ‏اشاره نمود.

وی تصریح کرد که در برنامه پایش دور از ساحل خلیج فارس و دریای عمان، در فاز اول (۲ سال نخست) با توجه به عدم شناخت کافی از فرآیند های فیزیکی، شیمیایی و ‏زیستی حاکم بر این محیط و عدم اطلاع دقیق از تغییرات زمانی کوتاه مدت (ماهانه و چند سالانه) علایم و فاکتورهای محیطی، برنامه ریزی برای پایش در ‏برخی ایستگاه های منتخب در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان با فرکانس زمانی ۴ بار در سال انجام شده است. از زمان آغاز فعالیت شناور تحقیقاتی ‏کاوشگر خلیج فارس تاکنون، در راستای برنامه پایش اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان، پنج گشت دریایی با کدهای ‏PGE1801‎، ‏PGE1802‎، ‏PGE1803‎، ‏PGE1804‎‏ و ‏PGE1901‎‏ در محدوده آب های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در چهار فصل مختلف سال (دی ماه ۱۳۹۶، اردیبهشت ‏‏۱۳۹۷، شهریور و مهر ۱۳۹۷،آذر و دی ۱۳۹۷ و اردیبهشت ۱۳۹۸) برگزار گردیده است. در مجموع، طی حدود ۷۰ روز ماموریت دریایی (۸۵۰ نفر روز) ‏تعداد ۱۴۰ ایستگاه (با احتساب تکرارهای فصلی در برخی از ایستگاه ها) مورد اندازه گیری و نمونه برداری قرار گرفته است. بیشترین تعداد ایستگاه ها ‏‏(۵۸) در گشت دریایی ‏PGE1901‎‏ مورد ارزیابی، اندازه گیری و نمونه برداری قرار گرفته که از نظر پوشش جغرافیایی از دهانه اروند در شمال غرب خلیج ‏فارس تا روبروی خلیج چابهار در دریای مکران را پوشش می دهد.

در این گشت دریایی نمونه برداری از آب و رسوب و شناورزی های دریایی از مناطق کم ‏عمق نزدیک ساحل (عمق حدود ۱۰ متر) تا اعماق بیش از ۱۰۰۰ متر در دریای عمان انجام شده است. ‏

‏علیزاده تدوین برنامه پایش بلند مدت در همه زمینه های مرتبط با محیط های دریایی کشور را ضرروی خواند و گفت: با توجه به اهمیت محیط های دریایی پیرامونی کشور از نظر منابع زیستی و غیر زیستی و مسائل راهبردی گوناگون و وجود استرس روزافزون بر این محیط ‏های دریایی ارزشمند، تدوین برنامه پایش بلند مدت در همه زمینه های مرتبط با آن ضروری است.

در این راستا کارگاه آموزشی «پایش دریاهای ایران» به منظور ارایه گزارشی از تاریخچه گشت های دریایی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و فعالیت های اخیر پژوهشگاه در رابطه با پایش محیط های دریایی ساحلی و دور از ساحل مورد در ۲۲تیر ۹۸ در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

مدرس برنامه‌ریزی روستایی، سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی شد! + رزومه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها