- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

واگذاری ریاست بنیاد علمی اِکو به ایران

در چهارمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو که صبح امروز در دانشگاه اصفهان برگزار شد، ریاست بنیاد علمی اکو به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، کمیل طیبی، مدیر اجرایی بنیاد علمی اِکو در حاشیه چهارمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست بنیاد اجرایی که در اصفهان برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو با هدف سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌های دو ساله بنیاد به منظور توسعه روابط علمی و انتقال فناوری بین کشورهای عضو تشکیل شده است.

طیبی با اشاره اینکه کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان عضو رسمی بنیاد هستند، اظهار کرد: تبادلات علمی بین اعضا می‌تواند در رشد موضوعات علمی، صنعتی، گردشگری و اقتصادی بسیار مهم باشد.

وی با بیان اینکه مسائل مالی بنیاد مورد تصویب قرار می‌گیرد، گفت: در این اجلاس قرار است در مورد طرح‌های اجرایی که در دو سال آینده اجرا خواهد شد، تصمیم گیری شود.

مدیر اجرایی بنیاد علمی اکو و مدیر بین‌الملل دانشگاه اصفهان همچنین تمرکز بر اجرای طرح‌های مشترک به‌ویژه آب، محیط زیست، بهداشت و پزشکی و توسعه پایدار را از دیگر اهداف این نشست برشمرد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی کمیته اجرایی این نشست، قرار است تا دو سال آینده بیش از ۵۰ طرح عملیاتی شامل آموزش‌های کاوش‌گرایانه علوم پایه و مسائل زیست محیطی به صورت کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی انجام شود.

رئیس پیشین بنیاد علمی اِکو از کشور پاکستان بود.

چهارمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن با حضور وزرای علوم ایران و پاکستان، دبیرکل اکو و اعضای بلندپایه کشورهای عضو، در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد. انتخابات ریاست جدید بنیاد، بررسی و تبادل نظر برای مشکلات علمی این سازمان و همچنین بحث و بررسی درباره موضوع برنامه منطقه‌ای علم و فناوری در حوزه اکو از مهمترین برنامه‌های این اجلاس دو روزه است.

مقر بنیاد علمی اکو در پاکستان است و بخش فرهنگی آن نیز در ایران فعالیت می‌کند. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای بنیاد علمی اکو را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام