چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

رییس پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد: راه‌اندازی کارخانه نوآوری حوزه فضایی در اصفهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44987
یکشنبه، ۱۶ تیر، ۱۳۹۸ | 14:49

رییس پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد: راه‌اندازی کارخانه نوآوری حوزه فضایی در اصفهان

رییس پژوهشگاه فضایی ایران از راه‌اندازی کارخانه نوآوری حوزه فضایی در نزدیکی دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد و گفت: کارخانه‌های مرکزی در اصفهان خواهد بود که نسبت به حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه‌های مرتبط با فناوری فضایی اقدام خواهد کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران صبح امروز(یکشنبه) در افتتاحیه گردهمایی سه روزه شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد با تقدیر از توجه ویژه صندوق به حوزه فضایی گفت: بدون شک برگزاری این رویداد سه روزه و برگزاری نشست‌های تبادل فناوری و نوآوری بستری مناسب برای شناخت بازیگران زنجیره ارزش صنعت فضایی کشور و آشنایی با توانمندی‌ها و ایده‌های خلاقانه آنها و همچنین عرضه نیازمندی‌های موجود کشور در حوزه فضایی است و گام موثری برای توسعه صنعت فضایی کشور به شمار می‌آید.

وی در ادامه گفت: امیدوارم در سایه تلاش همه دست‌اندرکاران حوزه فضایی برگزاری این رویداد نقطه عطفی در توسعه کسب و کارهای فضاپایه و در رونق بخشیدن به اقتصاد کشور در حوزه فضایی باشد.

صمیمی عنوان کرد: این رویداد زمانی در حال برگزاری است که آمار و ارقام جهانی حکایت از رشد روزافزون اقتصاد فضاپایه در جهان را دارد و شرکت‌های نوآور با ارائه سرویس‌های جدید مبتنی بر داده‌های فضایی نقش مهمی در رشد و توسعه این اقتصاد نوظهور بازی می‌کنند.

وی با طرح این سوال که نقش بازیگران بخش فضایی به خصوص آنهایی که نقش حاکمیتی بر دوش دارند، در حمایت از کسب و کارهای فضاپایه چیست؟ گفت: بدون شک در این میان پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان یک سازمان دانش محور با برخورداری از نیروهای جوان و متخصص می‌تواند نقش کلیدی در این حوزه ایفا کند. این پژوهشگاه با تجربیات ارزشمندی که در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی و همچنین برخورداری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی پیشرفته دارد، قادر است حمایت‌های قوی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه فناوری فضایی به عمل آورد.

صمیمی تاکید کرد: پژوهشگاه فضایی ایران تاکنون در انجام پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی با به‌کارگیری رویکرد مدیریت تحقیقات، با بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مشاوره در طراحی و ساخت همکاری‎هایی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان داشته و با حدود ۲۰ دانشگاه معتبر کشور در حوزه توسعه دانش فضایی و همچنین مشاوره در حوزه طراحی و توسعه همکاری به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این پژوهشگاه تعاملات نزدیک با دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه داشته که در سایه آن شناخت خوبی از نیازمندی‌های این دستگاه‌ها کسب کرده و در این راستا گام‌های اجرایی خوبی برداشته است.

صمیمی همچنین یادآور شد: در حوزه پایش محصولات راهبردی نظیر گندم، برنج و سیب‌زمینی و همچنین پایش منابع آبی و آمایش سرزمین خدماتی را ارائه داده است که این اطلاعات جامع و کامل یقینا می‌تواند کمک شایانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی در حوزه خدمات جهت ورود به بازار باشد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اضافه کرد: این پژوهشگاه همچنین از سال گذشته فعالیت‌های منسجمی برای معرفی خدمات فضاپایه به دستگاه‌های اجرایی مختلف انجام داده است که از بارزترین آنها می‌توان به ارائه نقشه‌های کاربردی از روند گسترش سیل و هشدار تشدید سیل در جریان بحران سیل فروردین ۹۸ اشاره کرد.

صمیمی عنوان کرد: در حوزه ارزیابی خسارت سیل به مزارع کشاورزی، آمارهای تولیدی این پژوهشگاه مبنای پرداخت خسارت توسط وزارت کشور قرار داده شده است.

وی در ادامه خبر داد: پژوهشگاه فضایی ایران تصمیم گرفته در منطقه نوآوری پیرامون دانشگاه شریف، ساختمانی را برای استقرار شرکت‌های استارت‌آپی فارغ‌التحصیل و آماده ورود به بازار تخصصی ایجاد کند که در کنار سایر شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری مستقر در منطقه اقدام به حمایت از کسب و کارهای فضاپایه کند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اضافه کرد: علاوه بر آن، این پژوهشگاه در شهر اصفهان و در نزدیکی دانشگاه صنعتی اصفهان، فضای مناسبی را برای راه اندازی کارخانه نوآوری حوزه فضایی تخصیص داده است که امیدواریم به عنوان یک «هاب مرکزی» در این منطقه به حمایت از کسب و کارهای نو در حوزه فضاپایه بپردازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها