- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

۱۰۰ دانشگاه برتر جهان از لحاظ تعداد اختراعات معرفی شدند/ دانشگاه نفت عربستان در رتبه چهارم دنیا!

فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان از لحاظ تعداد «US» پتنت های گرنت شده در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی آکادمی ملی مخترعان آمریکا (NAI) و انجمن مالکین دارایی‌های فکری (IPO) منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، بر اساس فهرست اعلامی، دانشگاه‌های کالیفرنیا، «MIT» و استنفورد در رتبه های اول تا سوم دانشگاه‌های برتر دنیا جای دارند.

در این گزارش که با عنوان «۱۰۰ دانشگاه برتر جهان از نظر تعداد US پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۸» انتشار یافته است، پس از دانشگاه‌های کالیفرنیا، «MIT» و استنفورد که به ترتیب با ۵۲۶، ۳۰۴ و ۲۲۶ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در صدر فهرست دانشگاه‌های برتر قرار گرفته‌اند، دانشگاه نفت و مواد معدنی «کینگ فهد» عربستان با ۲۰۹ «US» پتنت در رده چهارم و بالاتر از دانشگاه‌هایی مانند تگزاس، ویسکانسین، هاروارد و جان هاپکینز جای دارد.
نکته قابل توجه، حضور ۱۱ مؤسسه جدید نسبت به سال گذشته در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر امسال است. 
در این گزارش اشاره‌ای به تعداد ثبت اختراعات تجاری‌سازی شده (عرضه موفق در بازار تقاضا) و یا درآمدزایی مبتنی بر صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت نداشته و صرفاً تعداد «US» پتنت‌های گرنت شده مبنا قرار گرفته است.
انجمن مالکین دارایی‌های فکری اعلام کرده که تابستان امسال، فهرست ۳۰۰ شرکت و سازمان برتر دارنده یوتیلیتی پتنت‌های گرنت شده را هم منتشر کند که در کنار گزارش ۱۰۰ دانشگاه برتر، می‌تواند تصویری مناسب از بازیگران فعال در حوزه نوآوری و فناوری ارائه کند.
با ظهور مفهوم جدید دانشگاه کارآفرین و ورود دانشگاه‌ها به حوزه نوآوری و فناوری، نوآوری‌های توسعه‌یافته به معیاری کلیدی برای ارزشیابی و مقایسه دانشگاه‌های مختلف بدل شده است. در این میان، تعداد ثبت اختراعات صورت گرفته در دفاتر ثبت اختراع معتبر جهان، می‌تواند شاخصی مطلوب برای اندازه‌گیری نوآوری‌های دانشگاهی باشد.بر این اساس، هر ساله فهرست‌های مختلفی از دانشگاه های خلاق انتشار می‌یابد که فصل مشترک تمامی آن‌ها، استفاده از ثبت اختراع به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی برای ارزیابی دانشگاه‌ها است.پائول سانبرگ، رییس آکادمی ملی مخترعین آمریکا در ارتباط با گزارش انتشار یافته توسط این نهاد اظهار داشته است: «پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی دانشگاه‌ها، نشان‌دهنده فرآیندها و مشارکت‌های مهمی هستند که در مقیاس محلی، منطقه‌ای، ملی و جهانی، تأثیر قابل‌توجهی دارند. ما افتخار داریم که از طریق این گزارش، برای هفتمین سال پیاپی، دانشگاه‌های برتر از لحاظ ثبت اختراع را معرفی می‌کنیم.»

جسیکا لانداکره، معاون اجرایی انجمن مالکین دارایی‌های فکری نیز در خصوص اهمیت ثبت اختراع توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی اظهار می‌دارد: «دریافت ثبت اختراع برای نوآوری‌های صورت گرفته، اولین گام به سوی تأثیرگذاری ماندگار بر اکوسیستم نوآوری است. گزارش ۱۰۰ دانشگاه برتر از منظر ثبت اختراع، نشان می‌دهد که کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، پیشتاز این تغییر هستند. این دانشگاه‌ها، بر نقش مهمی که نوآوری در اقتصاد در سطوح محلی، منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند، تأکید دارند.»

فهرست ۲۰ دانشگاه برتر دنیا در تعداد یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO  در سال ۲۰۱۸ شامل این دانشگاه هاست:

۱- دانشگاه کالیفرنیا با ۶۵۲ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۲- دانشگاه MIT با ۳۰۴ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۳- دانشگاه استنفورد با ۲۲۶ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۴- دانشگاه ملک فهد عربستان با ۲۰۹ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۵- دانشگاه تگزاس با ۱۸۷ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۶- بنیاد تحقیقات ویسکانسین با ۱۵۷ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۷- کالج هاروارد با ۱۳۷ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۸- دانشگاه جانز هاپکینز با ۱۳۲ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۹- دانشگاه ایالتی آریزونا با ۱۳۰ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۰- دانشگاه میشیگان با ۱۳۰ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۱- بنیاد تحقیقات دانشگاه پوردو با ۱۲۶ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۲- دانشگاه شینهوا با ۱۲۶ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۳- دانشگاه پنسیلوانیا با ۱۰۷ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۴- دانشگاه کلمبیا با ۱۰۴ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۵- دانشگاه فلوریدای جنوبی با ۹۶ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۶- دانشگاه کیس وسترن رزرو با ۹۵ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۷- دانشگاه نورث وسترن با ۹۳ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۸- بنیاد تحقیقات دانشگاه فلوریدا با ۹۰ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۱۹ – دانشگاه دوک با ۸۹ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

۲۰ – دانشگاه مینسوتا با ۸۹ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO

انتهای پیام