پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

یافته هشداردهنده محققان ایرانی: کشف نوعی آلودگی تک یاخته ای مشترک بین انسان و خرگوش در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44872
یکشنبه، ۲ تیر، ۱۳۹۸ | 14:39

یافته هشداردهنده محققان ایرانی: کشف نوعی آلودگی تک یاخته ای مشترک بین انسان و خرگوش در کشور

پژوهشگران دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا، طی بررسی‌هایی که بر روی خرگوش‌های خانگی داشته‌اند، برای اولین بار در کشور به وجود آلودگی نوعی تک‌یاخته‌ای به نام «انسفالیتوزوئون کونیکولی» که عامل ایجاد بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است، پی بردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، انسفالیتوزوئون کونیکولی (Encephalitozoon cuniculi) جانداری تک‌سلولی است که حیوانات و پرندگان مختلفی را آلوده می‌کند، ولی اغلب در خرگوش‌ها ایجاد بیماری می‌کند.

پژوهشگران دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا به سرپرستی دکتر زینب صادقی دهکردی برای اولین بار در کشور با آزمایش‌های مولکولی و هیستوپاتولوژی بر روی خرگوش‌های خانگی سطح شهر همدان و کرج، عفونت با انسفالیتوزوئون کونیکولی را تأیید کردند.

از نشانه‌های بالینی خرگوش آلوده می‌توان به عفونت داخل چشم و نیز علائم عصبی مانند تغییرات رفتاری، افسردگی، افتادگی سر، تلوتلو خوردن، چرخش به دور خود، تشنج و فلجی اشاره کرد.

آلودگی انسان به این بیماری از طریق تماس مستقیم با ادرار یا مدفوع خرگوش‌ها صورت می‌گیرد. این بیماری در انسان شایع نیست؛ ولی در افراد با نقص دستگاه ایمنی با نشانه‌هایی از جمله انسفالیت، التهاب هم‌زمان قرنیه و ملتحمه چشم، سینوزیت، ذات‌الریه و همچنین التهاب ماهیچه‌ها، صفاق، کلیه‌ها و کبد همراه است.

برای پیشگیری از این بیماری باید خرگوش‌های خانگی از مراکزی که بهداشت را به‌خوبی رعایت می‌کنند و همچنین زودبه‌زود بستر خرگوش‌ها را عوض می‌کنند خریداری شوند. همچنین معاینه خرگوش توسط دکتر دامپزشک به‌صورت دوره‌ای و رعایت بهداشت ازجمله شستن دست‌ها بعد از تعویض بستر توصیه می‌شود.

نتایج این تحقیق به‌ تازگی در مجله Comparative Immunology Microbiology and Infectious Diseases کشور انگلستان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در تولید کاتالیزورهای نانوحفره مصرفی در سنتز سبز مواد دارویی

در دانشگاه بوعلی سینا محقق شد: مهار آفات گلخانه‌ای بدون سموم با کنه‌های شکارگر

ارائه روشی جدید برای تولید بدنه خودرو و هواپیما توسط محققان کشور

یک احوالپرسی از خانواده حیوانات «رازی»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها