- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اصلاح نژاد ماهی کپور با همکاری محققان مجارستانی

طرح ملی اصلاح نژاد ماهی کپور با تلاش محققان پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی و پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور با همکاری محققان مجارستانی و مشارکت بخش خصوصی با موفقیت در حال پیگیری است.
به گزارش دیده بان علم ایران در راستای اجرای این طرح ملی در ابتدای سال ۱۳۹۷ تعدادی از تخم های سبز ماهی کپور اصلاح نژاد شده کشور مجارستان با نام تاتا به استان گیلان وارد شد.
مراحل انکوباسیون و تولید لارو و پرورش اولیه بچه ماهیان در مرکز بازسازی و حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان شهید انصاری رشت به انجام رسید و‌ کارشناسان پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی موفق به تولید بیش از ۹۰ هزار عدد بچه ماهی تاتا با وزن بیش از ۲۰ گرمی شدند.
بچه ماهیان تولیدی با نظارت اداره کل دامپزشکی استان گیلان برای ادامه پرورش ‌و انجام مراحل اصلاح نژاد به ایستگاه تکثیر و پرورش آبزیان فومن و نیز به پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در استان خوزستان که برنامه اصلی اصلاح نژاد را به انجام خواهد رساند منتقل شدند.
مراحل زمستان گذرانی بچه ماهیان در هر دو پژوهشکده با ایجاد شرایط مناسب به نحو شایسته به انجام رسیده و با شروع سال ۱۳۹۸ برنامه بهگزینی ماهیان در دستور کار قرار گرفت.
در این راستا برای تحقق اهداف برنامه ریزی شده و بهره برداری از مشارکت بخش های خصوصی پرورش دهنده  آبزیان در استان گیلان بخشی از بچه ماهیان به این مراکز انتقال یافته تا با نظارت علمی پژوهشگران پژوهشکده نسبت به تولید مولدین مناسب برای تکثیر آنها و‌ ادامه روند اصلاح‌نژاد اقدام‌ شود.
انتهای پیام