جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

لغو تبصره واگذاری هویت بخشی اسب ورزشی به وزارت ورزش/ تهیه بانک اسپرم و دستورالعمل رکوردگیری گاو سیستانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44787
چهارشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۸ | 12:13

لغو تبصره واگذاری هویت بخشی اسب ورزشی به وزارت ورزش/ تهیه بانک اسپرم و دستورالعمل رکوردگیری گاو سیستانی

وظیفه ثبت و هویت بخشی اسبان ورزشی کشور که مقرر شده بود به وزارت ورزش و جوانان منتقل شود با حذف تبصره ای از لایحه اهداف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان در حوزه وظایف وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور باقی ماند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بنابازی، معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور که در جلسه شورای پژوهشی موسسه در جمع رییس، معاونان، روسای بخش های تحقیقاتی، مدیریت خدمات پژوهشی و شماری از مدیران و محققان موسسه سخن می گفت با اشاره به شیوه نامه نحوه عملکرد موسسه در خصوص حفظ ذخایر ژنتیکی دامی اظهار داشت: با اطلاعات جمع آوری شده ۳۶ پروژه با اولویت نژادهای در خطر انقراض تهیه شده که هدف از آن دست یافتن به بازدهی و خروجی مناسب است در این راستا تدوین فرمت مشخص و هماهنگ کردن این فرمت با آیین نامه از وظایف بخش های ژنتیک و بیوتکنولوژی موسسه در حال پیگیری است که خروجی این اطلاعات با عنوان “ثبت نژادهای دامی” باید مستند و قابل ارائه در شورای پژوهشی و شورای تحقیقات سازمان باشد.

وی خاطرنشان کرد: پس از کامل شدن اطلاعات می توان ۳۶ کتابچه – مشابه کتاب دکتر توکلیان که به روز رسانی شده و حالت رسمی و قانونی به آن داده شده است – برای معرفی نژادها تهیه کرد.

بنابازی با اشاره به تجربه بین المللی چنین سیستمی افزود: با توجه به تنوع نژادهای بومی فقط کشور هند دارای چنین تجربه ای است.

دکتر سیدآبادی، دبیر کمیته هویت بخشی اسب هم با اعلام خبر موفقیت موسسه در خصوص کمیته ثبت و هویت بخشی اسبان کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از کوشش های فراوان و ارتباط با مدیران و نمایندگان مجلس، این وظیفه کماکان در حوزه وظایف و فعالیتهای موسسه باقی مانده است که این امر موفقیت ارزشمندی برای موسسه محسوب می شود و به زودی در این زمینه اطلاع رسانی جامع تری انجام خواهد شد.

در ادامه جلسه، دکتر بانه، عضو هیات علمی بخش ژنتیک موسسه در تبیین پروژه گاو سیستانی، مقاومت به شرایط محیطی، صفات رشد بالا، تغییرات جمعیتی، مقاومت به بیماری ها، مقاومت به سرما و تغییرات جوی، نداشتن سخت زایی، قانع بودن و کم توقعی به کمیت و کیفیت غذا، قابلیت تطابق پذیری به محیط زیست جدید را از جمله ویژگی های این حیوان برشمرد.

وی در ادامه به فعاليت ها و اقدامات موسسه تحقيقات علوم دامي كشور در مورد گاو سیستانی اشاره کرد و افزود: برنامه های حفاظتي (حفظ ذخاير ژنتيكي)، ثبت و پایش جمعیت گاو سیستانی، تهیه بانک اسپرم و برنامه هاي اجرايي مانند تهیه دستورالعمل رکوردگیری، شناسایی دامداری های منطقه به منظور مشاركت دادن آنها در برنامه هاي حفاظتي، توزیع گاوهای نر برتر در میان پرورش دهندگان روستایی از جمله این اقدامات به شمار می روند.

بانه، فعاليت های پژوهشي موسسه در این زمینه را اجرای بیش از ۷۵ عنوان طرح و پروژه تحقیقاتی خاتمه یافته و هشت عنوان پروژه در حال اجرا نام برد و افزود: برگزاری روز مزرعه گاو سیستانی در ایستگاه تحقیقات دامپروری زهک و ایجاد سایت جامع الگویی تولیدی، ترویجی حفاظت و توسعه گاوسیستانی از جمله فعالیت های ترویجی انجام شده در این منطقه می باشد.

گفتنی است در تبصره ۳ جزء ۱۱ بند الف ماده ۴ لایحه اهداف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مقرر شده بود: صدور مدارك هویتی اسب ورزشی و پروانه باشگاه سوارکاري توسط وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد و صدور مجوز پرورش، واردات و صادرات اسب ورزشی هم توسط وزارت جهاد کشاورزي پس از تأیید وزارت ورزش و جوانان انجام می­‌شود.

از آنجا که این تبصره موجب اختلال در وظایف قانونی و حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص امر حساس هویت بخشی و ثبت اسب کشور، تصریح شده در قانون نظام جامع دامپروری کشور می شد با اطلاع رسانی به موقع و رایزنی کمیته هویت بخشی و ثبت اسب کشور، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و انجمن های نژادی اسب با نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی، درخواست حذف تبصره مذکور با اکثریت آراء مورد تأیید قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی: توجه به ذخاير ژنتيكي از الزامات حفظ امنيت و استقلال كشور است

براساس پژوهشی بین المللی در ۱۹ کشور جهان: خاستگاه بسیاری از اسب‌های اروپا و آسیای مرکزی، شمال شرق ایران است

اعلام آمادگی موسسه رازی برای همکاری در تشکیل شبکه ملی زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور

کشف چهارمین جنس نادر از نماتدها در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها