سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

خط اعتباری ۹۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44779
دوشنبه، ۲۷ خرداد، ۱۳۹۸ | 22:04

خط اعتباری ۹۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص خط اعتباری ۹۰۰ میلیارد تومانی علاوه بر  ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی به ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سیاوش ملکی‌فر که در نشستی خبری سخن می گفت با بیان این که استارت‌آپ‌ها چرخه عمری دارند و به تدریج پا می‌گیرند و بزرگ می‌شوند. تعدادی از آنها موفق شده و وارد بازار بورس می‌شوند. صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر دارد از لحظه‌ای که استارت‌آپ‌ها شکل می‌گیرند تا لحظه‌ای که وارد بازار بورس می‌شوند، در کنار استارت‌آپ‌ها باشد و از آنها حمایت کند.

تامین ۷۰ درصد هزینه‌های رهن فضای استقرار شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان

وی در ادامه به تشریح این حمایت‌ها پرداخت و اظهار کرد: برای کمک به استقرار شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۷۰ درصد هزینه‌های رهن فضای استقرار آنها را پرداخت می‌کند که این تسهیلات به مدت پنج سال و بدون بهره و وثیقه در اختیار این شتاب‌‌دهنده‌‌ها قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، اعطای تسهیلات برای تامین تجهیزات فنی یکی دیگر از خدمات صندوق به شتاب‌دهنده‌هاست. بسیاری از شتاب‌دهنده‌ها برای آنکه شتاب‌دهی را انجام دهند، نیازمند تجهیزات متعددی هستند، در این راستا می‌توانند از صندوق تسهیلات کم بهره با نرخ ترجیحی دریافت کنند که در این بحث با سایر نهادها به خصوص شهرداری تهران نیز همکاری‌هایی انجام داده‌ایم، به عنوان مثال شهرداری فضاهایی دارد که می‌تواند به صورت رایگان یا همراه با تخفیف‌های ویژه در اختیار شتاب‌دهنده‌ها قرار دهد.

حمایت ۹۰ درصدی برای دوره‌های آموزشی

ملکی‌فر همچنین با اشاره به ارائه خدمات بلاعوض توانمندسازی برای شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: این خدمات در قالب خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، حمایت از اخذ استانداردها و مجوزها، حفاظت از مالکیت فکری، برگزاری رویدادها و شبکه‌سازی، رتبه‌بندی و جوایز و توسعه بازار ارائه می‌شود. در حوزه آموزش ما می‌توانیم از اعزام مدیران و کارشناسان شرکت‌ها به دوره‌های آموزشی داخل و خارج کشور حمایت کنیم و ۹۰ درصد هزینه‌ها را بپردازیم. در حوزه استانداردها و تاییدیه‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته و در حال حاضر لیست ۱۵ گانه‌ای از استانداردهای محصولی و صادراتی تهیه شده است. البته باید توجه داشت که این لیست بسته نشده است و بنا به درخواست شرکت‌‌ها، استانداردهای دیگری نیز در صورت تصویب در صندوق به لیست اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اخذ استانداردهای محصولی تا سقف ۲۰ میلیون تومان و برای اخذ استانداردهای صادراتی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان حمایت‌های بلاعوض برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین صندوق فضاهای مناسبی برای برگزاری رویدادهای کارآفرینی، نوآوری و… در اختیار دارد. از جمله یک سالن ویژه رویدادهای شتاب‌دهی، یک آمفی تئاتر با ظرفیت ۲۰۰ نفر و سالن‌های دیگری که می‌تواند به صورت رایگان یا با تخفیف‌های قابل توجه در اختیار شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان قرار ‌گیرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در خصوص حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی یک لیست از ۷۲ نمایشگاه معتبر داخلی و ۴۰ نمایشگاه معتبر خارجی تهیه کرده است.۷۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف ۲۰ میلیون تومان در سال برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی تحت پوشش صندوق قرار دارد. برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیز این شرکت‌‎ها تا سقف ۶۰ میلیون تومان خدمات بلاعوض دریافت می‌کنند. همچنین صندوق از اعزام یا پذیرش هیات‌‌های تجاری برای بازاریابی محصولات دانش‌بنیان یا عقد قراردادهای تجاری نیز حمایت می‌کند.

حمایت غیرمستقیم صندوق از استارت‌آپ‌ها از طریق اختصاص تسهیلات ۲۶۹ میلیارد تومانی به صندوق‌های پژوهش و فناوری

ملکی‌فر در ادامه این نشست خبری، با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ها معمولا بعد از یک دوره شش ماهه تا یک ساله از شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان خارج می‌شوند، گفت: این شرکت‌ها، برای رشد و بهتر شدن نیاز به جذب سرمایه دارند. در این مرحله ما از دو برنامه استفاده می‌کنیم. یکی از این برنامه‌ها، همکاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری است. تا امروز ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی و ۹۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری در اختیار ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری قرار داده‌ شده است. این صندوق‌ها می‌توانند منابعی را که در اختیارشان قرار گرفته به اعطای تسهیلات، سرمایه‌گذاری و صدور ضمانت‌نامه اختصاص دهند. در واقع صندوق نوآوری و شکوفایی استارت‌آپ‌ها را از کانال صندوق‌های پژوهش و فناوری حمایت می‌کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به روش‌های این صندوق برای حمایت از شتاب‌‌دهنده‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: ما به دو روش می‌توانیم به این شتاب‌دهنده‌ها کمک کنیم؛ یکی ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصدی به آنها است، با این هدف که شتاب‌دهنده‌ها این تسهیلات را برای تامین سرمایه بذری استارت‌آپ‌های فناور هزینه کنند. روش دوم نیز «هم‌سرمایه‌گذاری» با صندوق‌های پژوهش و فناوری است، در این روش بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز استارت‌آپ‌هایی که قرار است از شتاب‌دهنده‌ها خارج شوند، در دوره‌های اولیه سرمایه‌گذاری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت غیر مستقیم و توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری به صورت مستقیم تامین می‌شود.

توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری با همکاری با سایر بازیگران این عرصه

وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره مهم‌ترین برنامه‌های معاونت توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی ما در این معاونت، همکاری با سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور با هدف توسعه اکوسیستم است. در این حوزه ما چند برنامه اصلی داریم؛ اول اینکه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها کمک کنیم تا بازارشان در داخل کشور رونق بگیرد، چرا که بسیاری از اینها اگر به مشتریان بالقوه‌شان متصل شوند، شاید بتوانند بخش خوبی از نیازهای مالی‌شان را از محل فروش کالا و خدمات تامین کنند که ما با برگزاری انواع رویدادهای تبادل فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های توانمند را به خریداران و مشتریان بالقوه محصولاتشان متصل می‌کنیم. در همین زمینه به زودی رویداد سه روزه‌ای را با همکاری سازمان فضایی کشور برگزار خواهیم کرد که طی آن حدود ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی را گردهم آورده و با مشتریانشان آشنا می‌کنیم. این اتفاق برای دیگر حوزه‌های فناوری نیز برنامه‌ریزی شده است.

برای توسعه فناوری در مناطق محروم برنامه‌هایی داریم

ملکی‌فر در ادامه یکی دیگر از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را کمک به صادرات محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: با اینکه در حال حاضر کشور در وضعیت تحریم به سر می‌برد، اما راه برای صادرات خدمات و محصولات فناورانه بسته نیست. شرکت‌های دانش‌بنیان خودشان راهکارهای خوبی برای صادرات پیدا کرده‌اند و ما نیز با تمام توان و ابزارهای مالی که در اختیار داریم به آنها کمک خواهیم کرد. یکی از این روش‌ها تقویت پایگاه‌های صادراتی ایران در مقاصد صادراتی است. در سال جاری از ارائه خدمات و محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در ۱۰ نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در سایر کشورها حمایت می‌کنیم، که تاکنون حمایت‌های ما از سه پایگاه در ترکیه، آذربایجان و چین قطعی شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری با صنایع بزرگ و شرکت‌های صنعتی بزرگ است، برای اینکه زنجیره‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان حول محور آنها شکل بگیرد. تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز باعث شده زنجیره ارزش شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور تا حدود زیادی آسیب ببیند. ما معتقدیم که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این زنجیره ارزش را تامین و تقویت و به رقابت‌پذیری صنایع بزرگ کشور کمک کنند، لذا در تلاش هستیم شرکت‌های دانش‌بنیان را به این صنایع بزرگ متصل کنیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با تاکید بر اینکه برای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار کشور نیز برنامه‌ای داریم، خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای توسعه فناوری‌های انرژی خورشیدی، حوزه پسماند، حوزه آب و سایر حوزه‌هایی که اولویت دارند و نیازمند تامین مالی هستند، در دستور کار داریم. برنامه‌هایی را نیز برای توسعه فناوری در مناطق محروم به قصد ایجاد اشتغال پایدار و حل مشکلات آن مناطق تنظیم کرده‌ایم.

مطالب مرتبط

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

دانش‌بنیان‌ها به کمک رسانه‌ها می‌آیند/نمایش دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه رسانه و روابط عمومی در آستانه روز خبرنگار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها