سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تولید محلول رنگبر با قابلیت استفاده مجدد در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44776
سه شنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۸ | 12:02

تولید محلول رنگبر با قابلیت استفاده مجدد در کشور

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فرمولاسیون محلول رنگبر قابل بازیافتی دست یافتند که به گفته آنها قادر است بدون حل کردن رنگ در خود به صورت لایه لایه رنگ را از سطح بر دارد و به دلیل امکان استفاده مجدد از آن، آلودگی زیست محیطی به دنبال ندارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، برخلاف نمونه‌های رایج رنگبر در بازار كه رنگ را در خود حل می‌كنند، رنگبر تولید شده در شرکت مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خود وارد واکنش با رنگ نمی شود.

مزیت این روش، حذف باقیمانده مضر محلول مصرف شده از فرایند است. این باقیمانده یکی از مشكلات كارخانه‌های صنعتی است که مخاطراتی را برای محیط زیست و طبیعت به همراه دارد.

محلول رنگبر که با عنوان “PS6” تولید شده، امكان استفاده مجدد به دفعات را دارد؛ چرا که با عبور رنگبر از صافی، لایه‌های رنگ از آن جدا می‌شود و رنگبر برای كاربری بعدی آماده خواهد بود. در نمونه ای که به یکی از بزرگترین خودروسازهای کشور فروخته شد، محلول هشت ماه بدون تعویض مورد استفاده قرار گرفت.

این مزیت موجب صرفه اقتصادی برای مصرف كننده می‌شود. محلول برای جدا كردن رنگ و مواد پوششی از روی فلزات و یا قطعات مكانیكی به كار می‌رود.

در حال حاضر این محصول در شركت‌های خودروسازی بزرگ ایران تجاری سازی شده است.

کاربرد این محصول، منحصر به صنایع خودروسازی نمی‌شود بلکه از آن می‌توان برای جدا كردن رنگ و مواد پوششی از روی فلزات و یا قطعات مكانیكی استفاده کرد.

این محلول قابلیت برداشتن لایه‌های ضخیم رنگ حتی رنگ‌های كوره‌ای و پخته شده را بدون آسیب زدن به سطوح فلزی (زنگ‌زدگی) دارد. دمای كاركرد این ماده در٨٠ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

قابلیت برداشتن رنگ از روی سطوح فلزی به صورت غلاف، قابلیت استفاده مكرر از محلول، استفاده از مواد زیست سازگار در تهیه محلول، امكان صاف کردن محلول جهت استفاده مجدد و دفع آسان‌تر و قابلیت برداشتن لایه‌های ضخیم رنگ حتی رنگ‌های كوره‌ای و پخته شده را بدون آسیب زدن به سطوح فلزی از دیگر مزایای این محلول به شمار می‌رود.

این محلول موفق به پشت سر گذاشتن تست‌ها و استاندارهای ایمنی، بهداشت و فنی شده و مورد تائید و بهره بردار قرار گرفته است.

محلول رنگبر تولید شده سبز و كاملا سازگار با محیط زیست است به گونه‌ای که بر اساس آزمایشات استاندارد انجام شده، این محلول فاقد هر گونه مواد سرطان زا اعلام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها