سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

با همکاری محققان رویان محقق می شود: سلول درمانی سالمندان بالای ۱۰۰ سال به کمک ویروس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44770
سه شنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۸ | 10:43

با همکاری محققان رویان محقق می شود: سلول درمانی سالمندان بالای ۱۰۰ سال به کمک ویروس

در پژوهشی بین المللی با مشارکت محققان پژوهشگاه رویان با تولید سلول‌‌‌‌‌های بنیادی القایی از سلول‌‌‌‌‌های بالغ سالمندان بالای صد سال، امکان درمان بیماری‌‌‌‌‌های فرسایشی کهنسالان فراهم شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، استفاده از سلول‌‌‌‌‌های بنیادی القایی رویکردی مهم در سلول درمانی و مدل‌‌‌‌‌سازی بیماری‌هاست. سلول بنیادی القایی در واقع یک سلول تمایز یافته از بدن فرد بالغ است که با روش‌‌‌‌‌های ژنتیکی در شرایط آزمایشگاهی به سلولی بنیادی تبدیل می‌‌‌‌‌شود.

با این روش می‌‌‌‌‌توان از سلول بنیادی پرتوان خود فرد برای درمان بیماری‌‌‌‌‌هایش استفاده کرد. از آنجا که بیماری‌‌‌‌‌های فرسایشی (degenerative) در کهن‌‌‌‌‌سالی بیشترین شیوع را دارند، تولید سلول‌‌‌‌‌های پرتوان القایی در افراد مسن اهمیت بیشتری دارد؛ اما تولید این سلول‌‌‌‌ ‌‌‌‌ها در افراد مسن، حتی اگر موفقیت آمیز باشد، کارآمد نیست، چرا که قدرت تقسیم، پذیرش دستکاری‌‌‌‌‌های ژنتیکی و بازبرنامه‌ریزی در سلول‌‌‌‌‌های افراد مسن به شکل چشمگیری کاهش می‌‌‌‌‌یابد.

به منظور غلبه بر این مشکل، دکتر مسعود وثوق از اعضاء هیات علمی پژوهشگاه رویان، به همراه گروهی از دانشمندان ایتالیایی، سوئدی و سوئیسی، روشی ساده و کارآمد برای تولید سلول‌‌‌‌‌های بنیادی القایی با کمک ویروس انتقال دهنده ژن ابداع کردند.

با این روش جدید، سلول‌‌‌‌‌های بنیادی القایی به شکلی کارآمد و موثر از سلول‌‌‌‌‌های بالغ افراد بین ۱۰۵ تا ۱۰۷ سال در محیط کشت فاقد سلول‌‌‌‌‌های تغذیه کننده و با استفاده از ویروس سندای (Sendai-Virus) تولید شدند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌‌‌‌‌المللی PLOS ONE به چاپ رسیده است، نشان داد، سلول‌‌‌‌ ‌‌‌‌های فیبروبلاست افراد بالای ۱۰۰ سال با این روش جدید به شکلی موثر و کارآمد به سلول‌های بنیادی القایی تبدیل شده، امکان درمان بیماری‌‌‌‌‌های فرسایشی در کهن‌‌‌‌‌سالی را با استفاده از سلول‌‌‌‌‌های خود فرد فراهم می‌‌‌‌‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها