سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

موفقیت دانشمندان در تبدیل خون‌های اهدایی به یک خون همگانی

یکشنبه، ۲۶ خرداد، ۱۳۹۸ | 10:48

موفقیت دانشمندان در تبدیل خون‌های اهدایی به یک خون همگانی

پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا در آمریکا در جست و جوی راهی برای پیشگیری از کمبود مقطعی برخی گروه های خونی به روشی برای تبدیل خون‌های اهدایی‌ به نوعی خون که هر کس می‌تواند از آن استفاده کند دست یافته اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، نتایج این تحقیق که سال گذشته در کنفرانس انجمن شیمی آمریکا ارائه شده بود در مجله‌ Nature Microbiology منتشر شده است.

تفاوت گروه های خونی ناشی از تفاوت قند موجود در سلول‌های قرمز خون است. گروه خونی A یک نوع قند دارد و گروه B نوعی دیگر از قند. گروه AB دارای هر دو نوع قند است و گروه O هیچ نوع قندی ندارد. اگر کسی خونی دریافت کند که با گروه خونی آن شخص متفاوت باشد سیستم ایمنی به سلول‌های خونی اهدایی حمله کرده و آنها را از بین می‌برد.

به عنوان مثال، کسی با گروه خونی A نمیتواند خونی از گروه خونی B را دریافت کند چرا که به علت متفاوت بودن نوع قند بدن، این خون اهدایی را پس می‌زند. از آنجا که گروه خونی O هیچ نوع قندی ندارد هرکسی می‌تواند از این گروه خون دریافت کند. این گروه خونی یک گروه خونی عام به شمار می‌رود بنابراین بسیار پرطرفدار است.

در گذشته پژوهشگران نوعی آنزیم کشف کرده بودند که قند را از روی گروه‌های خونی A، B و AB از بین می‌برد و آنها را به گروه خونی O تبدیل می‌کرد.

به گفته‌ استفان ویترز این آنزیم آن چنان که باید کارایی و ایمنی نداشت. جستجوی دانشمندان سرانجام آنها را به روده‌ انسان کشاند.

ویترز و همکارانش می‌دانستند که درون روده قندهایی مشابه با قندهای موجود در گروه خونی وجود دارد و اینکه درون معده آنزیم‌هایی وجود دارد که این قند ها را برای بهتر شدن روند هضم از بین می‌برند.

آنها آنزیمی را کشف کردند که گروه‌های خونی A و B را با از بین بردن قندشان تبدیل به گروه خونی O می‌کند.   آنزیمی که البته کارایی آن ۳۰ برابر بیشتر از آنزیمی است که قبلا کشف شده بود.

محققان در گام بعدی باید آزمایش‌های بالینی را روی این تکنیک انجام دهند تا از ایمنی خون حاصل از این آنزیم در فرد دریافت کننده مطمئن شوند.

این آزمایشات تا حدودی زمانبر هستند اما ویترز امیدوار است که این روش در آینده بتواند مشکل کمبود برخی گروه های خونی اهدایی را برطرف کند.