- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اعطای چهار میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به هشت شرکت‌ دانش‌بنیان گلستان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت‌های این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان آسیب‌دیده در سیل اخیر را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دکتر سیاوش ملکی‌فر گفت: از مجموع بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور، بر اساس آخرین آمار کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان صلاحیت، ۳۷ شرکت در استان گلستان، ۱۹ شرکت در استان لرستان، ۴۵ شرکت در استان کرمانشاه، ۷۲ شرکت در استان خوزستان و ۱۵۴ شرکت در استان فارس مشغول به فعالیت هستند که ممکن است بر اثر سیل دچار آسیب شده باشند.

وی درباره نحوه ورود صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان آسیب‌دیده در سیل، گفت: بر اساس مصوبه هیات عامل صندوق پس از وقوع سیل، ما با استانداری‌های مناطق سیل‌زده مکاتبه و رونوشتی هم برای سازمان صنایع و معادن استان، پارک‎های علم و فناوری و دستگاه‌های ذینفع در این حوزه ارسال کردیم و در این نامه از آنها خواستیم تا شرکت‌های آسیب‌دیده در سیل را شناسایی و اسامی و میزان خسارت وارده به آنها را به صندوق اعلام کنند. تا این لحظه تنها نهادی که با ما مکاتبه داشته پارک علم و فناوری گلستان است که آن هم به سبب آسیب فراوانی است که شرکت‌های دانش بنیان فعال در این استان متحمل شده‌اند. در این استان هشت شرکت اعلام خسارت کرده‌اند که در این زمینه اقداماتی خوبی برای کمک به آنها انجام شده است. در استان خوزستان هم تا الان یک شرکت به ما اعلام خسارت کرده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در عین حال ما این آمادگی را داریم که هر زمانی گزارشی از استان‌های سیل‌زده درباره خسارت سیل به شرکت‌های دانش بنیان این استان‌ها اعلام شود با تمام توان به کمک آن شرکت‌ها بشتابیم.

جزئیات کمک‌های صندوق به شرکت‌های دانش بنیان آسیب دیده در سیل

ملکی‌فر درباره مصوبات هیات عامل صندوق صندوق نوآوری و شکوفایی در قبال کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب دیده در سیل نیز گفت: مصوبات هیات عامل ما دو محور اصلی دارد؛ اول اینکه اگر شرکتی در سیل آسیب دید و از صندوق کمک خواست در این زمینه تسریع شود به عبارت دیگر ما تقاضای تسهیلات این دسته از شرکت‌ها را خارج از نوبت بررسی کرده‌ایم. محور دوم نیز این است که بازپرداخت اقساط شرکت‌هایی که پیش از وقوع سیل از صندوق تسهیلات دریافت کرده‌اند و هم‌اکنون قادر به بازپرداخت اقساط خود نیستند را تا سقف هشت ماه امهال کردیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به رقم تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان آسیب‌دیده در سیل نیز گفت: در استان گلستان هشت شرکت آسیب دیده از سیل درخواست بیش از چهل میلیارد ریال تسهیلات داشتند که این مبلغ در صندوق مصوب شد.

وی همچنین درباره نحوه مراجعه شرکت‌های دانش بنیان آسیب دیده در سیل برای اخذ تسهیلات ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: این شرکت ها هم می‌توانند به طور مستقیم به صندوق مراجعه و درخواست امهال اقساط خود را بدهند و هم می‌توانند از طریق پارک‌های علم و فناوری و استانداری‌ها اقدام کنند.

ملکی‌فر در ادامه به نوع تسهیلات ارائه شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌دیده در سیل اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اقداماتی که می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند، بحث استفاده از تسهیلات صندوق در حوزه تامین دفاتر کاری، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی است که با نرخ ترجیحی نسبت به نرخ بهره بانکی و با اقساط چهار ساله و در کمترین زمان ممکن در اختیارشان قرار می‌گیرد. این تسهیلات که در اختیار همه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد، در سه منطقه از کشور با شرایط مختلف داده می‌شود؛ در تهران سقف این تسهیلات که به میزان ۷۰ درصد خرید آن کارگاه و یا دفتر کاری درنظر گرفته شده، تا سقف دو میلیارد تومان قابل پرداخت است. این رقم در سایر کلانشهرها تا سقف ۱٫۵ و در سایر شهرها تا سقف یک میلیارد تومان است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان آسیب دیده در سیل، این شرکت‌ها به همان سطح تولید پیش از وقوع سیل برگشته‎‌اند؟ گفت: به طور قطع بازگشت این شرکت‌ها به چرخه تولید طول می‌کشد و زمانبر است و خیلی هم نباید انتظار داشت این شرکت‌ها سریع به این چرخه بازگردند اما ما و تمامی دستگاه‌های درگیر در اکوسیستم دانش بنیان استان‌های سیل‌زده، نهایت تلاش خود را به کار ‌می‌گیریم تا این شرکت‌ها هرچه سریعتر به حوزه تولید بازگردند.

به گفته وی، شرکت‌های دانش بنیان آسیب دیده در سیل بیشتر در حوزه‎‌های زیست فناوری، سلامت، دارویی، کشاورزی و مواد غذایی فعال بودند.

تسریع در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان

ملکی‌فر در ادامه ضمن تشریح برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در تسریع اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: ما از سال گذشته تدابیری ویژه‌ای برای این منظور اندیشیم و فکر می‌کنیم توانسته‌ایم تا حد قابل قبولی روند اعطای تسهیلات را سرعت بخشیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: بخشی از شرکت‌های دانش‌بنیان را شرکت‌های بزرگ تشکیل می‌دهند که می‌توانند شاخص‌های مدنظر نظام بانکی برای اخذ تسهیلات را پاس کنند. ما برای تسریع در فرایند اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها باب تسهیلات بانکی را با همکاری شبکه بانکی گشودیم و در حال حاضر نیز تعداد قابل توجهی از بانک‌ها به جمع همکاران صندوق نوآوری پیوسته‌اند و ما منابعی را در آن بانک‌ها به صورت اهرمی مورد استفاده قرار می‌دهیم و شرکت‌ها را به سرعت و در کمترین زمان ممکن ارزیابی و به شبکه بانکی معرفی می‌کنیم تا از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند. این تسهیلات سقف مشخصی هم ندارد و به هر میزان می‌توانند بستگی به نیاز خود تسهیلات دریافت کنند.

وی در عین حال به روند اعطای تسهیلات به شرکت‌های کوچک، متوسط و نوپای دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها که در استان‌های مختلف پراکنده‌اند پیشتر برای دریافت تسهیلات باید به صندوق نوآوری در تهران مراجعه می‌کردند اما با تعاملی که اواخر سال گذشته با صندوق‌های پژوهش و فناوری داشتیم این شرکت‌ها می‌توانند از خط اعتباری و تسهیلات بیش از هزار میلیارد تومانی ما نزد صندوق‌های پژوهش و فناوری بدون مراجعه به صندوق نوآوری استفاده کنند.

ملکی‌فر در ادامه با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی هیچگاه شرکت‌های دانش بنیان، فناور و استارتاپ‌ها را در مراحل کاری خود تنها نمی‌گذارد، تصریح کرد: ما معتقدیم نیازهای شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها همزمان با رشد آنها، بزرگتر می‌شود لذا شعار ما این است که از لحظه شکل‌گیری این شرکت‌ها تا زمانی که وارد بورس می‌شوند در کنار آنها خواهیم بود و آنها می‌توانند از ابزارها و منابع مالی متنوع صندوق بهره‌مند شوند. در مراحل بالاتر نیز ما با همکاری با صندوق‌های جسورانه بورسی که مجوزشان را از شورای عالی بورس دریافت می‌کنند کسب و کارها را حمایت می‌کنیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه نیازهای اساسی و روز کشور را از چالش‌های اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور عنوان کرد و گفت: در این زمینه ما نیازمند کمک دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور هستیم به همین خاطر در صندوق باب همکاری را با این نهادها بیش از بیش گشوده‌ایم و تلاش می‌کنیم دستگاه‌های اجرایی نیازهای اساسی کشور را به فراخوان بگذارند تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و فناور که فکر می‌کنند راه حل‌های فناورانه برای رفع آن چالش‌ها را دارند شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.

انتهای پیام